<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dollaren tynget i Bergen

For andre gang på 14 år måtte Sigbjørn Tysse og Torbjørn Vedå i fjor levere et regnskap i rederiet Tank som viste tap.

Publisert 7. sep. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
DRIVER 16 FARTØYER: 4.300-tonneren «Key Breeze» i røff sjø i Biscayabukten. Skipet inngår i flåten på 16 kjemikalietankere som Tanks datterselskap Sea Tank Chartering driver fra rederikontorene i Bergen Foto: Sea Tank Chartering
DRIVER 16 FARTØYER: 4.300-tonneren «Key Breeze» i røff sjø i Biscayabukten. Skipet inngår i flåten på 16 kjemikalietankere som Tanks datterselskap Sea Tank Chartering driver fra rederikontorene i Bergen Foto: Sea Tank Chartering

– Det er jo ikke bra å tape penger, men valutakursutviklingen bidro til at det ble slik i fjor, sier Sigbjørn Tysse til Finansavisen.

«Konsernet opererer i et svakt marked preget av hard konkurranse, og det forventes ikke at dette vil bedre seg på kort eller mellomlang sikt», skriver Tysse og Vedå i årsberetningen som ble dagbokført i Brønnøysund i helgen. Teksten er den samme som de har benyttet i flere år tidligere.

Korrigert for en salgsgevinst på 30 millioner kroner i 2018 økte driftsinntektene i fjor med drøye ti prosent til 651 millioner kroner. Men utgiftene steg enda mer og resulterte i et mindre underskudd før skatt.

Dollar-kostnader

– Vi fører regnskapet i kroner, men veldig mye av kostnadene våre påløper i dollar. Vi har cirka 190 ansatte, hvorav rundt 160 utenlandske sjøfolk som får utbetalt sine hyrer i dollar, sier Tank-gründeren Tysse.

De to tidligere sjømennene med bakgrunn fra rederiet Utkilen har siden 2006 bygd opp en betydelig virksomhet innen transport av kjemikalier. Dette er en shipping-nisje der Bergen er klart dominerende i Norge med en rekke rederier og en betydelig flåte.

Tank-konsernet, som har sin base i Skuteviksboder mellom sentrum og Sandviken, omfatter nå 16 skip i størrelsessegmentet mellom 2.000 og 6.500 dødvekttonn, hvorav 14 er eiermessig kontrollert mens to er innbefraktet. Alle de eide skipene er kjøpt brukt.

Flåten seiler hovedsakelig i Nordsjøen og Østersjøen. Spesialiteten er frakt av vegetabilske oljer. I løpet av et år har Tanks flåte rundt 3.000 havneanløp.

Langsiktige volumkontrakter står for en betydelig del av driftsinntektene. Den typiske kunden er en industriell aktør som selger eller bruker vegetabilske oljer i sin virksomhet.

- Litt roligere

Coronapandemien har så langt hatt liten innvirkning på aktivitetsnivået da etterspørselen etter frakttjenester har holdt seg rimelig stabil.

– Men vi ser at det er litt roligere i industrien nå enn i våres og på forsommeren, sier Tysse, som har ansvaret for befraktningen - den kommersielle driften - sammen med Torbjørn Vedå. 

Medaksjonær er også Torbjørns bror Runar Vedå, som arbeider på operasjonssiden i driftsselskapet Sea Tank Chartering. Han er eier via Torbjørn Vedås selskap Vandring, som sitter med halvparten av akjene i morselskapet Tank.

Ved årsskiftet var den bokførte egenkapitalen på konsernbasis 178 millioner kroner, som gir en egenkapitalandel på 45 prosent.

Finansieringen av rederiets flåte er det Sparebanken Vest som står for. Pr. 31. desember var restgejelden 168 millioner kroner. 

TANK

(Mill.kr.) 2019 2018
Fraktinntekter 651,4 589,5
Driftsresultat 5,4 52,4
Resultat før skatt −3,5 44,5
Årsresultat −3,8 44,2