Vincent Shipping tredobler flåten

Vincent Shipping tror på et sterkt tørrlastmarked og øker fra to til seks skip. Flåten drives fra Bergehus.

NYBYGG: «Vincent Trader» er den foreløpig siste tilveksten til Oslo-rederiets tørrlastflåte. Skipet ble ferdigstilt på Hantong Heavy Industry i Kina i fjor. Foto: Vincent Shipping
Shipping

Vincent Shipping eier og driver to supramax-carriere, «Vincent Genesis» og «Eagle Strait». Nå er tørrlastflåten i ferd med å bli utvidet til seks skip.

– Flere analytikere har kommet med svært gode prognoser for perioden 2021-24 og vi forblir moderat optimistiske, sier rederiets adm. direktør Jan Lund til Finansavisen.

I første omgang tas tre av de fire nye skipene inn på mellomlange certepartier med opsjoner både på forlengelse av leietiden og på kjøp, opplyser Lund.

Av flåtelisten fremgår det at selskapet allerede har overtatt en 2019-bygget bulkcarrier i kamsarmax-klassen, 81.600-tonneren «Vincent Trader». Den er leid inn for en lengre periode og Vincent Shipping har avtale om at rederiet kan kjøpe dette skipet.

Leier på Bergehus

Vincent Shipping ble etablert i 2016 og holder til i rederiet Sig. Bergesen d.y.s gamle lokaler på Bergehus i Oslo. Dansken Klaus Kjærulff er styreleder. Majoritetseiere i selskapet og de to bulkcarrierne i 57.000-dødvekttonnsklassen er Lund, Kjærulff og Jan Bech Andersen. 

Vincent Shipping kjøpte opprinnelig tre supramax-bulkcarriere for 31 millioner dollar.  Mot slutten av fjoråret ble en av dem, «Vincent Gemma», solgt, ifølge rederisjef Lund med en liten gevinst.

I fjor var  skipene beskjeftiget på gode rater til gjennomsnittlig 11.100 dollar pr. dag. I år har ratene ligget lavere og svingt rundt 7.000 - 8.000 dollar.

– Men det bedrer seg nå, sier Lund.

En oppdatering fra Clarksons Platou Securities viser at spotmarkedet for supramax-carriere nå ligger på 10.300 dollar pr. skip pr. dag, mens større skip - som en kamsarmax-er - tjener nær 13.000 dollar.

Investorene bak Vincent Shipping ønsker å identifisere investeringsmuligheter i shipping som kan sikre en god avkastning. Av en presentasjon på selskapets hjemmeside fremgår det at rederiet gradvis tar sikte på å utvide sin virksomhet både i tørrlast og i andre shippingsektorer.

vincent shipping
jan lund
klaus kjærulff
bergehus
Nyheter
Shipping