Ny NIS-rekord for skipsregistrene

Stadig flere skip seiler under norsk flagg. 

FLAGGER HJEM: Wilson er et av rederiene som har valgt å omregistrere flere av sine skip fra utlandet til NIS, Norsk Internasjonalt Skipsregister, med Bergen som hjemmehavn. Det samme gjelder Odfjell SE. Foto: Wilson
Shipping

På to og et halvt år har den NIS-flaggede delen av den norske utenriksflåten økt med 16 prosent til 688 fartøyer.

– Vi må 16 år tilbake i tid for å se tilsvarende gode tall for flåten, sier seniorrådgiver Tone Olsen Risnes i Sjøfartsdirektoratets avdeling for skipsregistrene, som holder til i Bergen, til Finansavisen.

Den store maritime klyngen i byen gjenspeiles også i antall skip som seiler med Bergen i hekken. Det gjelder 281 av NIS-skipene, tilsvarende over 40 prosent av denne delen av den norske utenriksflåten.

– Da er det ekstra gøy at Sjøfartsdirektoratet og avdeling Bergen er en del av klyngen som ikke bare er størst i Norge, men som også er verdensledende i mange segmenter, sier Olsen Risnes.

BESTE PÅ 16 ÅR: Seniorrådgiver Tone Olsen Risnes i SJøfartsdirektoratets skipsregister-avdeling. Foto: SJøfartsdirektoratet

Fleksibilitet

På andreplass etter Bergen følger Oslo med 93 NIS-registrerte skip. Deretter kommer Stavanger, Haugesund, Ålesund og Skudeneshavn.

Fra 1. juli har skip registrert i de norske skipsregistrene, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), tillatelse til bareboat-registrering i utenlandske skipsregistre (bareboat-utflagging). Utenlandskregistrerte skip kan fra samme tidspunkt bareboat-registreres i NIS og NOR.

– Kanskje disse tiltakene kan gi noen av rederiene den fleksibiliteten og konkurransekraften de trenger, sier Olsen Risnes, som håper næringen skal klare seg gjennom den utfordrende perioden man er inne i nå.

Ferske tall fra Norges Rederiforbund viser at utenriksflåten ved halvårsskiftet omfattet ialt 1.807 skip med en samlet dødvekttonnasje på 52,1 millioner tonn.

I tillegg kommer 31 flyttbare offshoreenheter, det vil si bore- og boligrigger.

Færre nybygg

Den største tonnasjegruppen i den seilende flåten er tørrlastskip, som i dag teller 667 enheter. På de neste plassene følger offshore serviceskip med 565 enheter, 252 kjemikalietankere, 169 råoljetankere medregnet 14 kombinasjonsskip, 126 gasstankere og 28 passasjerskip.

Ordreboken fortsetter imidlertid å synke. Pr. 1. juli hadde norske rederibedrifter bare 52 skip for totalt 43,3 milliarder kroner i bestilling på verftene. 

Det er ingen oppjekkbare eller halvt nedsenkbare borefartøyer under bygging for norsk regning nå. Toppen her ble nådd i 2013/ 2014, da rederiene hadde et byggeprogram på 18 slike enheter til en samlet investering på 53,5 milliarder kroner.

Flere analyseselskaper og skipsmeglerhus opererer med høyere tall enn det som fremgår av Rederiforbundets både for flåteutviklingen og størrelsen på ordreboken. Men hverken John Fredriksens eller Tor Olav Trøims skip og kontrakter inngår Rederiforbundets tall.

Dermed faller selskaper som Frontline, Golden Ocean Group, Flex LNG, 2020 Bulkers, Seadrill og Borr Drilling utenom.

 

nis
nor
sjøfartsdirektoratet
tone olsen risnes
wilson
odfjell se
john fredriksen
tor olav trøim
borr drilling
frontline
golden ocean group
2020 bulkers
seadrill
flex lng
Nyheter
Shipping