Åpner for å halvere flåten innen 2023

Fra 2022 venter Okeanis Eco Tankers et råsterkt tankmarked. Innen den tid kan imidlertid rederiet ha slanket flåten kraftig eller til og med solgt hele selskapet.

VERY LARGE CRUDE CARRIER: «Nissos Santorini» er et av de åtte VLCC-skipene i Okeanis Eco Tankers-flåten. Skipet er på 319.000 dødvekttonn og ble levert fra byggeverftet i fjor sommer. Foto: Okeanis Eco Tankers
Shipping

Av en fersk selskapspresentasjon fremgår det at det Oslo-noterte tankrederiet Okeanis Eco Tankers ønsker å ha en mindre og enda yngre flåte om tre år enn det har i dag.

Det bekrefter finansdirektør John Papaioannou overfor Finansavisen.

– Vi planlegger å selge noen av de eldre skipene i flåten vår de neste par årene. Aframax/LR2-flåten kan bli de første potensielle salgskandidatene når tankmarkedet - og dermed skipsverdiene - forbedrer seg, sier han.

Tankrederiet har allerede en av de yngste flåtene i bransjen med en snittalder på tre år. De eldste er en trio med Aframax/LR2-skip, som ble levert i 2015. Etter levering av to suezmax-nybygg i september består flåten av 17 skip. Penger fra eventuelle salg skal gå til å betale gjeld.

– Vår ideelle flåtestørrelse om to til tre år er 8 til 12 skip, men vi er veldig åpne for ideen om å selge selskapet i sin helhet dersom det oppstår en passende mulighet til å gjøre det, sier Papaioannou.

– Mest bullish i tankhistorien

Tidspunktet for et eventuelt flåtesalg avhenger av markedsutviklingen. At ratene har falt tilbake etter toppene i våres gjør at det er stor avstand mellom selgere og potensielle kjøpere.

– Vi venter at likviditeten i annenhåndsmarkedet for moderne skip vil bli bedre i takt med en tilstramming av det fysiske markedet og en lindring av de nåværende logistikkmessige utfordringene med å inspisere skip på grunn av covid-19, sier finansdirektøren.

– Når det gjelder timingen til et markedsoppsving, venter vi at det vil skje i andre halvår 2021 ettersom råoljelagrene normaliserer seg og oljemarkedet rebalanseres, fra overskudd til underskudd, fortsetter han.

Spesielt ordreboken, som ikke har vært lavere siden 90-tallet, gir grunn til optimisme for 2022, fremgår det av presentasjonen.

«Flåteutsiktene er kanskje de mest bullish i tankhistorien», skriver rederiet som overrasket markedet med et utbytte på 24,3 millioner dollar for andre kvartal - tre ganger mer enn ventet.

Alafouzos-familien og styret eier til sammen 72 prosent av Okeanis Eco Tankers.

okeanis eco tankers
tankrederi
vlcc
suezmax
aframax
tankskip
tankmarkedet
Nyheter
Shipping
Børs