Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers bestiller to suezmax-nybygg

Nordic American Tankers utvider flåten med to splitter nye råoljetankskip. Totalprisen er trolig rundt 1 milliard kroner.

BESTILLER NYBYGG: Skipsreder Herbjørn Hanssons tankrederi Nordic American Tankers utnytter fallende skipspriser ved å bestille to nye skip. Rederiet fikk et overskudd på nær 800 millioner kroner i første halvår. Foto: Iván Kverme
Shipping

Herbjørn Hansson tankrederi Nordic American Tankers har bestilt to nye råoljetankskip av typen suezmax hos Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. Levering er i andre halvdel av 2022. Bestillingen vil øke rederiets flåte til 25 skip – alle suezmaxer.

Hansson opplyser til Finansavisen at prisen er «konfidensiell og konkurransedyktig».

– Nybygg nå er i hjertet av vår strategi. Vi ønsker å være kontrære, er det eneste han vil si om den ferske ordren.

I sin seneste ukerapport anslår skipsmeglerhuset Nordic Shipping i Oslo nybyggingsprisen for en suezmax-tanker til 58 millioner dollar. En annen megler Finansavisen har snakket med mener prisen trolig ligger i området 54-55 millioner dollar.

Totalprisen blir dermed en drøy milliard omregnet til norske kroner.

Lavere rater

Tidligere har TradeWinds og Finansavisen omtalt et nybyggingsprosjekt for suezmax-tankere som bergensrederiet J. Ludwig Mowinckel arbeider med ved New Times Shipbuilding i Kina. Der skulle det tidligere i år være inngått en intensjonsavtale med en byggepris på 52,1 millioner dollar pr. skip.

Prosjektprisen lå imidlertid høyere og ble oppgitt til 57,7 millioner dollar pr. skip.

Ifølge Clarksons Platou Securities er spotraten for suezmax-tankere i øyeblikket nede i tapsbringende 5.800 dollar dagen, mens snittraten hittil i år er mange ganger så høy; 36.900 dollar.

Gjennomsnittsinntjeningen de siste 52 ukene er enda høyere; 45.500 dollar pr. skip pr. dag.

Hanssons bestilling kommer en drøy måned etter at rederiet offentliggjorde solide halvårstall med et overskudd på nær 800 millioner kroner.

– Jeg vil si én ting og det er at jeg er veldig fornøyd med resultatet. Vi er inne i en usedvanlig positiv utvikling, sa han i en kommentar til andrekvartalstallene.

Flere finansieringsalternativer

Ifølge en børsmelding fra Hansson vil rederiet vurdere flere finansieringsalternativer for skipene før leveringen. 40 prosent av byggesummen skal innbetales frem til ferdigstillelsen, da de resterende 60 prosentene forfaller.

De tre forrige suezmax-nybyggene Nordic American Tankers fikk levert, «Nordic Aquarius», «Nordic Cygnus» og «Nordic Tellus», ble innlemmet i flåten i 2018. Alle disse eies av Kjell Inge Røkkes skipseiende selskap Ocean Yield, mens Nordic American Shipping leier dem tilbake på lange kontrakter og står for driften.

Det var i desember 2017 det ble avtalt at Ocean Yield skulle finansiere Hanssons tre nye suezmax-tankere som var under bygging på det samme verftet i Sør-Korea som han nå bestiller ved, Samsung.

– Det passer oss godt å samarbeide med Ocean Yield og Aker-sfæren. Jeg kjente Kjell Inge Røkke lenge før han ble høyprofilert i Norge, sa Hansson til Finansavisen da.

nordic american tankers
herbjørn hansson
nybygg
tankrederi
suezmax
samsung heavy industries
nat
ocean yield
Nyheter
Shipping
Børs