<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tiende strake dag med fall – størst smell for de største

Både tørrlastindeksen Baltic Dry og ratene for de største skipene er nede på det laveste nivået på en måned.

    Publisert 20. okt. 2020 kl. 14.52
    Oppdatert 25. okt. 2020 klokken 12.03
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 184 ord
    NED, NED, NED: Ratene synker videre innen tørrlast. Illustrasjonsfoto: Dreamstime

    Tørrlastratene er tirsdag på sin tiende strake dag med nedgang. Og det er ratene for de største tørrlastskipene som trekker ned mest, igjen.

    Inntjeningen i capesize-markedet har falt kraftig den seneste tiden etter at kinesiske myndigheter har gitt føringer om å redusere kullimporten fra Australia.

    Tirsdag rapporteres Baltic Dry-indeksen til 1.350 poeng, ned 4,2 prosent. Det er det laveste nivået for indeksen siden 21. september.

    Forøvrig tynger samtlige segmenter tirsdag:

    • Capesize-ratene er ned 7,0 prosent til en gjennomsnittlig dagrate på 17.121 dollar, også dette laveste nivået siden 21. september.
    • Panamax-ratene er ned 2,2 prosent til 10.123 dollar pr. dag.
    • Handysize-ratene synker 0,3 prosent til 8.786 dollar dagen.
    • Supramax-ratene rapporteres også ned 0,3 prosent, til 10.704 dollar pr. dag.

    Oslo Børs-reaksjoner

    Tross ny Baltic Dry-nedgang stiger Golden Ocean Group   på Oslo Børs tirsdag.

    2020 Bulkers   og Jinhui Shipping and Transportation   faller derimot, mens Belships BEL står uendret tirsdag ettermiddag.

    Rekorden fra 2008

    Baltic Dry-indeksens historiske toppnivå er fra 20. mai 2008, da indeksen nådde 11.793 poeng.

    I begynnelsen av februar 2016 bunnet Baltic Dry-indeksen ut på under 300 poeng, det laveste nivået på 30 år.