Rekordhøye LNG-rater

Skyhøye gasspriser har sendt LNG-ratene rett til himmels. Spotratene nærmer seg nå ekstreme 200.000 dollar dagen.

SKYHØYE RATER: – Vi snakker fort om rater på mellom 150.000 og 200.000 dollar dagen for skip som er tilgjengelig for umiddelbar levering, sier Flex LNG-sjef Øystein Kalleklev. Foto: Iván Kverme
Shipping

I første og andre kvartal var det krisestemning i LNG-markedet. Ratene falt fra rundt 90.000 dollar dagen ved årsskiftet og helt ned i 30.000 dollar dagen i mai. I høst har imidlertid markedet tatt seg kraftig opp igjen og de seneste dagene har markedet vært ekstremt bra.

– Det er faktisk litt vanskelig å anslå spotratene akkurat nå siden det er så få skip tilgjengelig, men vi snakker fort om 150.000 til 200.000 dollar dagen for skip som er tilgjengelig for umiddelbar levering, sier adm. direktør Øystein Kalleklev i Flex LNG   .

Gasspriser i været

Det er enormt sterk etterspørsel etter gass i Asia og spotprisen for gass har gått 37,5 prosent bare den seneste uken fra 8 til 11 dollar pr. million BTU (British thermal units).

– Dette er i sterk kontrast til i sommer da gassprisen i Asia falt under 2 dollar og den brøt faktisk under 1 dollar i Europa. Samtidig er gassprisene i USA svært lave og på cirka 2,5 dollar. Dette betyr at vi nå ser den største arbitrasjen i gassmarkedet siden sommeren 2018, sier Kalleklev.

Hovedårsaken til de høye gassprisene i Asia er ifølge Flex LNG-sjefen den sterke veksten i kinesisk økonomi. Samtidig har Sør-Korea stengt ned mange kullkraftverk for å bedre luftkvaliteten i vintermånedene og må da ut i spotmarkedet for å sikre seg LNG-laster.

– Følgelig vil alle nå frakte sine laster til Asia. Med tanke på at det er kø i Panamakanalen må mange skip ta nå den lange veien via Suez eller Kapp det gode håp, som øker seilingstiden med cirka to uker.

LANGE DISTANSER: Høy LNG-etterspørsel fra Asia betyr lange seilingsdistanser og høye fraktrater for LNG-skipene.

Mange nybygg

Det er vintertemperaturene i Asia og Europa som i stor grad vil avgjøre nivået på gasspriser og LPG-rater inn i 2021. LNG-inntjeningen vil sannsynligvis også bli påvirket av alle nybyggene, som entrer markedet til neste år.

– Det er mange skip som skal leveres til neste år, så flere skip på vannet i første kvartal vil nok etterhvert føre til mer normaliserte fraktrater.

Den høye etterspørselen fra Asia betyr imidlertid at gasslagrene i Europa er på full fart ned.

– Sannsynligheten for at det kommer en ny kalddusj lik den vi fikk i sommer er dermed liten. Da ble et hav av laster ut av USA kansellert på grunn av fulle lagre i Europa i kjølvannet av alle covid-19-restriksjonene, sier Kalleklev.