<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satte raterekord i brennhett marked

Awilco LNG klinket til med en knallkontrakt og ny raterekord fredag. I løpet av tre måneder kan rederiet tjene inn nesten en fjerdedel av børsverdien.

    Publisert 15. jan. 2021 kl. 19.32
    Oppdatert 16. jan. 2021 klokken 08.22
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 297 ord
    REKORDHØY INNTJENING: Awilco LNGs gasstankskip «WilPride» oppnår rederiets høyeste rate noensinne på kontrakten som påbegynnes i februar. Rederiets to skip er finansiert gjennom en leasingavtale med kinesiske CCB Financial Leasing. Foto: Awilco LNG

    – «WilPride» er i slutningsposisjon og vi håper å lande en god kontrakt på henne ganske snart, sa Awilco LNG-sjef Jon Skule Storheill til Finansavisen onsdag.

    To dager senere var kontrakten i boks.

    Det 2013-bygde skipet er sluttet ut på en to til tre måneders timecharterkontrakt som ventes å gi en inntekt på mellom 10,3 og 14,3 millioner dollar.

    Storheill ønsker ikke si hvilken rate rederiet oppnår, men etter det Finansavisen erfarer er den et sted mellom 150.000 og 160.000 dollar pr. dag. Det er uansett ny rekord.

    – Det er den høyeste raten vi har oppnådd noensinne, så det er selvfølgelig veldig bra, sier Awilco LNG-sjefen fredag.

    Dagraten på den nåværende kontrakten er til sammenligning 50.000 dollar.

    Venter solide nivåer

    Selskapets kontant break even-rate er anslått til 58.000 dollar pr. skip pr. dag i 2021. Det betyr at overskuddet fra den nye kontrakten vil beløpe seg til mellom 6,2 og 8,6 millioner dollar, eller inntil 73 millioner kroner.

    Awilco LNGs   børsverdi var 331 millioner kroner fredag ettermiddag etter at aksjen har steget 27 prosent de siste to dagene og 138 prosent siden starten av desember.

    Søsterskipet «WilForce» blir åpen for ny last i starten av mars, og vil være i slutningsposisjon om en måneds tid.

    – Tror du ratene vil holde seg til da?

    – Med det kalde været og forsinkelsene rundt omkring kommer alle kjøperne til å sitte med syltynne lagre når vinteren er over, og det vil ta tid å få fylt dem opp igjen selv om andre kvartal ofte er en sesongmessig svak periode for LNG-etterspørsel, sier Storheill.

    – Sommeren derimot har normalt høy etterspørsel, så vi har absolutt tro på at markedet skal holde seg på fornuftige nivåer, men jeg tør ikke si hvor lenge eller hvor høye ratene vil være fremover, legger han til.