Men nybyggene neppe klare til sommeren

Det er høyst usikkert om Havila Kystruten vil ha sine to første skip klare for drift mellom Bergen og Kirkenes i sommer.

MYE SOM GJENSTÅR: «Havila Castor» og «Havila Capella» - de umalte skipene - skulle i henhold til avtalen med det tyrkiske verftet vært levert og satt i trafikk ved årsskiftet. For to uker siden opplyste rederiet at leveringen nå var planlagt til sommeren. Men dette bildet, som er lastet ned fra en film verftet selv tok sist fredag, tyder på at det fortsatt gjenstår betydelige arbeider før skipene er seilingsklare. Foto: Tersan
Shipping

For to uker siden varslet det Per Sævik-eide selskapet Havila Kystruten at det hadde fått nye leveringsdatoer for de to første av de ialt fire skipene som er under bygging i Tyrkia. 

Tersan-verftet så da ifølge en melding fra Havila Kystruten for seg levering av skipene rundt månedsskiftet mai/juni. Deretter ville det ta noen uker å få dem til Norge og klargjøre dem for drift.

Dermed lå det ifølge selskapet an til at  skipene skulle komme i drift fra sommeren av.

Nye bilder fra verftet tyder imidlertid på at det gjenstår svært mye arbeid på skipene. Strukturene på toppdekkene ser ikke ut til å være ferdig og mye av innredningen synes å mangle. Søsterfartøyene er heller ikke malt.

Omfanget av de gjenstående arbeidene kan bety at det likevel ikke blir noen overtagelse i tide til at skipene kan settes inn i sommertrafikken.

– At det skal være mulig å fullføre innrednings- og utrustningsarbeidene innenfor den kommuniserte tidsrammen der bare fire måneder gjenstår virker helt usannsynlig, sier en verftskilde som har sett en film Tersan la ut fredag.

– Realistiske planer

På Havila Kystrutens hjemmeside er det mulig å bestille rundtreiseturer Bergen-Kirkenes-Bergen med avganger fra begynnelsen av juli. Prisen ligger fra 28.700 kroner og oppover.

Adm. direktør i Havila Kystruten, Arild Myrvoll, sa seg i slutten av januar glad for at man da mente å ha et konkret tidspunkt å se frem til.

De nye bildene indikerer at ferdigstillelsen ligger etter den tidsplanen som ble kommunisert for kort tid siden.

– Da skipene mangler maling ser de nok mindre ferdige ut enn de i virkeligheten er. Skipene vil først bli malt noen få uker før overlevering, sier Myrvoll nå.

Han var i Tyrkia i forrige uke for å gjennomgå fremdriften i byggeprosjektet med verftet:

– Aktiviteten på skipene er økende, og det foreligger realistiske fremdriftsplaner som viser levering før sommeren. Men samtidig er det usikkerhet knyttet til covid-19 situasjonen, sier Myrvoll, og fortsetter:

– Pandemien påvirker arbeidsflyten på Tersan. Dette går på alt fra godkjenninger fra Sjøfartsdirektoratet til servicearbeidere verftet er avhengig av kommer til Tyrkia. Stadig nye og endrede reiserestriksjoner gjør det krevende. Gjennom pandemien har det vært vanskelig for verftet å opprettholde en normal bemanning på anlegget, sier Havila Kystruten-sjefen.

HÅPER PÅ VAKSINERING I HØYT TEMPO: Adm. direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten. Foto: HAVILA KYSTRUTEN

Flyttet fra Spania

Opprinnelig bestilte Havila Kystruten to fartøyer fra det spanske verftet Barreras og to fra Tersan. 

Barreras kansellerte sine to kontrakter i 2019, og alle de fire skipene bygges nå hos Tersan. 

Havila hadde forskuddsbetalt nær 400 millioner kroner til det spanske verftet for skipene. Disse pengene har Sævik-selskapet bedt om å få refundert, så langt uten hell.

De to første skipene, «Havila Castor» og «Havila Capella», skulle i henhold til kontrakten seilte i ruten Bergen-Kirkenes-Bergen fra nyttår.

– Forsinkelsene hadde vært mer utfordrende i et normalmarked, men coronaen gir også reiserestriksjoner slik at færre kan reise både til Norge og i Norge enn i et vanlig år, sier Myrvoll.

Leveringstidene som selskapet fikk fra verftet i slutten av januar var basert på at det ikke ble ytterligere problemer som følge av covid-19 utover det man da hadde oversikt over.

Salgs- og markedssjef Sakir Erdogan ved Tersan understreket at coronapandemien fortsatt pågår og at de hele tiden må forholde seg til hva som skjer med blant annet restriksjoner fra en rekke land. 

«Leveringstiden er ut fra det vi vet nå, og avhengig av utviklingen i pandemien kan vi måtte justere planene våre», sa Erdogan i en pressemelding for to uker siden.

Trenger ikke full kapasitet

Siden januar har Hurtigruten hatt fem skip i ruten mellom Bergen og Kirkenes for å styrke gods- og lokaltrafikken.

Samferdselsdepartementet og Hurtigruten har inngått en tilleggsavtale som sikrer at trafikken utvides etter at man kjørte med en minimumsløsning med kun to skip i drift på strekningen i fjor høst.

Myrvoll sier at det ikke ser ut til at det trengs full kapasitet på kystruten de kommende månedene.

Havila Kystruten

  • Per Sævik-eid rederi med hovedkontor i Fosnavåg.
  • Fra januar i år skulle Havila Kystruten drifte fire av de 11 skipene som seiler den klassiske ruten fra Bergen til Kirkenes.
  • Planen var å få dem levert fra to ulike verft, men økonomiske problemer ved det ene har ført til at alle skipene nå bygges ved Tersan i Tyrkia.
  • To av skipene ser nå ut til å bli levert en gang i løpet av 2021, mens de to siste først er klare til 2022-sesongen.
  • Skipene er utstyrt med batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.