Seiret i tøff konkurranse om nye tankskip

Euronav kjøper to kansellerte suezmax-nybygg fra Daehan-verftet i Sør-Korea. Det skal ha vært tøff konkurranse om skipene.

KJØPER TO NYBYGG: Euronav fortsetter å fornye flåten. Her er to Euronav-medarbeidere på Suezmax-en «Cap Corpus Christi». Foto: Euronav
Shipping

Den belgiske tankgiganten Euronav har tidligere vist at det kan utnytte markedsnedturer til å gjøre gode kjøp.

Og idet markedet for råoljefrakt er godt nede i en ny bølgedal, gjør rederiet det igjen.

Ifølge kilder har Euronav kjøpt to suezmax-tankere under bygging ved Daehan-verftet i Sør-Korea med ventet levering i januar 2022.

Prisen rapporteres til 57 millioner dollar pr. stykk. Totalprisen blir dermed 114 millioner dollar eller tett på 1 milliard kroner.

Suezmax-ene ble opprinnelig bestilt av tyrkiske Yasa Tankers i 2019 for en noe høyere pris, men senere kansellert.

Verftet skal ha opplevd sterk interesse for skipene fra flere store spillere. Det tok derfor kun én dag å lande salget, som foreløpig ikke er bekreftet.

– Vurderer alt

Da markedet fikk en dipp for ett år siden kjøpte Euronav tre VLCC-er under bygging ved DSME-verftet i Sør-Korea, fra Sinokor. Ytterligere ett søsterskip av disse ble anskaffet kort tid senere. 

– Vi vurderer alt, både selskaper og individuelle skip, men det må gjøres til rett pris og være innvannende for aksjonærene våre.

Det sa sjef for investorrelasjoner i Euronav, Brian Gallagher, til Finansavisen etter andre kvartal i fjor da tankrederiet fikk et overskudd tilsvarende 2 milliarder kroner.

– Vi holder alle dører åpne. Det kan bety både konsolidering og oppkjøp, men vi vil holde oss i sektoren vi er i nå med VLCC-er, suezmaxer og FSO-er. Det er ikke aktuelt med andre segmenter. En annet viktig kriterium er at det er snakk om moderne tonnasje, sa rederiets norske styreleder Carl Erik Steen da.

Det siste året har rederiet solgt tre eldre suezmax-er og én VLCC.