Ser oppside på nær 50 pst. i Odfjell

Norne Securities' shippinganalytiker Mindaugas Čekanavičius mener Odfjell SE-aksjen kan stige nær 50 prosent.

VOKSENDE FLÅTE: Odfjell Tankers vil sitte med kommersiell drift av rundt 100 skip når den delen av flåten som eies av pool-partnerne Navig8 og Transportation Recovery Fund inkluderes.  Foto: Odfjell SE
Shipping

 

Tirsdag skrev Finansavisen at meglerhuset Arctic Securities' shippingteam for tiden bare har en klar kjøpsanbefaling i tanksektoren; kjemikalietankrederiet Odfjell SE med et kursmål på 35 kroner.

Arctic har «hold» på konkurrentene Stolt-Nielsen og Hafnia Tankers. Det samme gjelder råoljetankrederiene Frontline, Hunter og Nordic American Tankers.

POSITIV TIL ODFJELL: Shippinganalytiker Mindaugas Čekanavičius i Norne Securities. Foto: Privat

Čekanavičius i Norne er imidlertrid enda mer optimistisk enn sine Arctic-kolleger når det gjelder utsiktene for Bergen-baserte Odfjell, som i likhet med Stolt-Nielsen også driver tankterminaler.

Kursmål: 40 kroner

I en oppdatering denne uken gjentar han sin kjøpsanbefaling og kursmålet på 40 kroner.

Målt mot hva Odfjell-aksjen ble omsatt til i tidlig handel tirsdag tilsvarer det en oppside på 47,6 prosent.

Driftsresultatet anslås av Norne å havne på 26 millioner dollar - 223 millioner kroner - i fjerde kvartal i fjor, 118 millioner dollar i hele 2021 og 125 millioner dollar neste år.

Nettoresultatet vil ifølge meglerhuset lande på 37 millioner dollar i år og 43 millioner dollar i 2022.

For det største forretningsområdet, Odfjell Tankers, ser Čekanavičius potensial for at EBITDA-resultatet skal stige med 8,5 prosent fra 259 millioner dollar i 2020 til 281 millioner i 2022.

Tilsvarende venter han at EBITDA-resultatet for terminaldelen av selskapet skal opp 22,6 prosent til 38 millioner dollar neste år.

Obligasjonslån overtegnet

I januar plasserte Odfjell et bærekraftslinket usikret obligasjonslån på 850 millioner kroner. Utstedelsen ble betydelig overtegnet etter at svenske og finske investorer tegnet seg for nærmere 50 prosent av lånet.

Obligasjonen er den første i sitt slag i internasjonal shipping, og den første som er utstedt under Odfjells nyetablerte rammeverk for bærekraftslinket finansiering.
Beløpet som skal tilbakebetales i 2025 er knyttet til selskapets ambisjon om å redusere karbonintensiteten i den kontrollerte flåten med 50 prosent i 2030 sammenlignet med nivået i 2008. 

I desember kjøpte Odfjell Lindsay Goldbergs indirekte aksjeandel på 24,5 prosent i Odfjell Terminals Korea. Prisen ble oppgitt til 19 millioner dollar.

Etter transaksjonen kontrollerer Odfjell 50 prosent av aksjene i terminalen sammen med en lokal joint-venture-partner.

Lindsay Goldberg eide i noen år 49 prosent i Odfjell Terminals US og hadde tilsvarende andeler i Odfjells øvrige tankterminaler før selskapet gradvis solgte seg ut.