Laveste ordrebok noensinne

Nybyggingsordreboken for bulkcarriere er den laveste noensinne, ifølge Kepler Cheuvreux.

HAR MANGE NYE SKIP: Tørrlastrederiet Belships i Oslo driver flere skip som er ferdigstilt på verftene de siste årene. På bildet 63.000-tonneren «Belnippon» som i 2018 ble tatt inn på en åtteårig timecharterkontrakt med kjøpsopsjoner som kan erklæres fra 2022. Foto: Imabari Shipyard
Shipping

 

Meglerhuset, som viser til oppdaterte data fra skipsmeglerhuset Clarksons denne uken, er svært optimistisk med tanke på utsiktene i tørrlastmarkedet i 2021 og har kjøpsanbefalinger på flere av aksjene i dette shippingsegmentet.

– Ser vi på shipping generelt ligger ordrebøkene mellom 10 og 80 prosent lavere enn gjennomsnittet for de siste 25, ti og fem årene, sier Kepler Cheuvreux' shippinganalytiker Petter Haugen til Finansavisen.

TROR PÅ GODT SHIPPINGÅR: Petter Haugen i Kepler Cheuvreux. Foto: Iván Kverme

All time low

Tørrlastmarkedet er imidlertid i en klasse for seg:

– I bulk er ordreboken nede på 5,7 prosent av den eksisterende flåten, den laveste i shipping totalt sett og all time low for bulkcarriere.

Det er en reduksjon fra 10,4 prosent siden årsskiftet 2019/20.

Haugen vil ikke utelukke at etterspørselen etter transporttjenester til sjøs kan falle i en periode, men mener alle indikatorer tyder på at den vil øke i år.

– Her er det flere faktorer som trekker i samme retning. I Asia er det mange land som har en god økonomisk utvikling, for eksempel hadde ståletterspørselen i Kina en årsvekst på åtte prosent i 2020.

– Og i 2021 vil de fleste OECD-landene også snu den svake råvareetterspørselen de hadde fjor. Til tross for noen hick-ups i vaksineløpet har vi fortsatt stor tro på shipping i år, sier Haugen.

Han opererer med klare kjøpsanbefalinger på John Fredriksens Golden Ocean Group, der kursmålet er 54 kroner, og danske DS AS Norden.

Har kjøp på 17 av 18

Haugen sier også kjøp på tankrederiet Frontline, kjemikalietankrederiene Stolt-Nielsen og Odfjell SE, LPG-rederiene BW LPG og Avance Gas Holdings og LNG-rederiene Flex LNG og Höegh LNG.

Det samme gjelder bilskipsrederiet og logistikkselskapet Wallenius Wilhelmsen og skipsinvesteringsselskapet Ocean Yield.

Fire av de ni anbefalte aksjene som er notert på Oslo Børs inngår i Fredriksen-gruppen. Totalt har meglerhuset kjøp på 17 av de 18 shippingaksjene det følger. 

– Er dere spesielt glad i Fredriksen-selskapene?

– Fredriksen har vært flink til å rendyrke selskaper som satser på et bestemt segment, slik at investorene vet hva de kjøper aksjer i og hvilket marked de er eksponert mot. I tillegg har disse selskapene en historie for å være aksjonærvennlige og betale ut betydelige utbytter når inntjeningen og markedet tillater det, sier Haugen.

Om spotratene som faller nå, sier han: 

– Mye av dette er sesongmessig og endrer ikke det underliggende bildet, der balansen mellom tilbud og etterspørsel ser meget solid ut.

Gir full dekning

Kepler Cheuvreux anslår snittrater i år for capesize-, panamax- og supramax-carriere på henholdsvis 15.000, 10.000 og 11.000 dollar dagen, stigende til 19.000, 12.000 og 13.000 dollar neste år. 

– Dette er rater som, gitt en normal belåningsgrad på skipene, gir rederiene full dekning for drift, renter og avdrag, sier analytikeren.