– Ingen tvil om at prisene styrker seg

Golden Ocean skal på kort tid ha solgt tre av sine eldste skip. Et overraskende sterkt tørrlastmarked har sendt skipsverdiene opp. 

VENTER HØYERE SKIPSVERDIER: John Fredriksens tørrlastsjef Ulrik Uhrenfeldt Andersen. Foto: Iván Kverme
Shipping

 

Før jul skrev Finansavisen at John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean hadde solgt sitt eldste skip, den 2007-bygde panamaxen «Golden Shea» for 9,90 millioner dollar, til Kina.

Nå rapporterer skipsmeglere at også de 2008-bygde panamaxene «Golden Opportunity» og «Golden Sagunay» har fått nye eiere - i Hellas. 

Prisen skal være mellom 8,50 og 8,80 milioner dollar pr. stykk. Den lavere prisen skyldes trolig at disse er bygget i Kina, mens førstnevnte ble ferdigstilt ved et japansk verft.

Etter de foreløpig ubekreftede salgene, er kun fire av Golden Oceans skip fra 2008 og 2009. Resten er fra 2010 eller senere.

Golden Ocean-sjef Ulrik Uhrenfeldt Andersen kan ikke kommentere eventuelle transaksjoner, men sier på generelt grunnlag at rederiet alltid ser etter attraktive muligheter i markedet for kjøp og salg.

Skipsverdiene stiger

– Vi har en strategi om å fokusere på moderne og drivstoffeffektiv tonnasje med lavt utslipp, sier rederisjefen.

Tørrlastmarkedet har vært overraskende sterkt de siste månedene i det som vanligvis er en sesongmessig svak periode. Dermed beveger også skipsverdiene seg nordover.

Ifølge Clarksons Platou er verdien av 15 år gamle panamaxskip opp 21 prosent den seneste måneden. Spotratene på nær 15.000 dollar pr. dag er tre ganger høyere enn på samme tid i fjor.

– Når det gjelder annenhåndsmarkedet for tørrlastskip er det ingen tvil om at prisene styrker seg, konstaterer Andersen, og legger til:

– Etter hvert som den globale økonomiske veksten kommer tilbake kombinert med den laveste ordreboken på 30 år, venter vi at verdien av tørrlastskip vil fortsette den stigende trenden i år.