Venter oppsving i andre halvår

Hafnia Tankers tynges fortsatt av pandmien og nye OPEC-kutt. Nå øyner produkttankrederiet et oppsving i andre halvår.

STOR FLÅTE: Ved utgangen av 2020 hadde Hafnia, som er et av verdens største produkttankrederier, en heleid flåte på 88 skip. På bildet «BW Rhine», som før jul ble angrepet med eksplosiver utenfor Saudi-Arabia. Foto: ShipSpotting.com
Shipping

Konsernsjef Mikael Skov i Hafnia Tankers så glimt av håp i markedet etter at rederiet såvidt klarte å karre seg i pluss i tredje kvartal.

Håpet forsvant imidlertid i fjerde kvartal, som endte med mørkerøde tall på bunnlinjen. Forrige ukes overraskelse fra OPEC+ forskyver et etterlengtet oppsving ytterligere ut i tid.

– Utsiktene for produkttanksektoren i første halvår virker utfordrende med mange faktorer som fortsatt ventes å tynge markedet, skriver Hafnia-styret i fjerdekvartalsrapporten.

– Mot et bakteppe av effektene nye nedstengninger har på oljetterspørselen i nøkkelregioner og presset det medfører på raffinerienes produksjon, er det ventet ytterligere press fra fortsatt nedgang i flytende lagring og den underliggende flåteveksten på 2 prosent, heter det.

Utbyttestopp

Hafnia håvet, i likhet med andre tankrederier, inn penger i første halvår i fjor og kunne betale pene utbytter til aksjonærene, inklusive majoritetseier BW Group og norske Frederik W. Mohn.

I tredje kvartal ble utbyttekranen stengt til tross for et ørlite overskudd. Med et underskudd på 26,4 millioner dollar i fjerde kvartal, er den nå forseglet med kjetting og hengelås.

Pr. 11. februar var 62 prosent av antallet skipsdager i første kvartal dekket til 12.450 dollar pr. dag i snitt. For å gå i pluss på driften må rederiet ha 14.445 dollar dagen.

Ifølge Clarksons Platou er de vektede snittratene for LR1-skip, LR2-skip og MR-skip hittil i år på henholdsvis 9.700 dollar, 10.500 dollar og 7.600 dollar pr. dag - godt under halvparten av nivået på samme tid i fjor. Mandag var spotratene mellom 6.100 og 8.800 dollar.

Det Oslo-noterte rederiet venter et oppsving i andre halvår når oljeetterspørselen etter hvert kommer tilbake og lagernivåene normaliseres.

VIL KONSOLIDERE MER: Konsernsjef Mikael Skov i Hafnia Tankers Foto: Hafnia Tankers

Konsolidering

Ved årsskiftet hadde Hafnia en heleid flåte på 88 skip. I tillegg var 13 innleid.

I januar fikk rederiets joint venture-selskap, Vista Shipping, levert et nybygg. Samtidig ble to skip overlevert til nye eiere. Disse ble nedskrevet med 11,4 millioner dollar i fjerde kvartal. 

Vista har også nylig bestilt to LNG-drevne aframax-tankere som skal rett inn på lange kontrakter med Total etter levering fra Kina i 2023. Det samme har norske Viken Shipping i Bergen.

Skov skriver i rapporten at Hafnia fortsatt ser etter nye muligheter for konsolidering.

– Jeg tror fortsatt at det er behov for ytterligere konsolidering innen produkttanksektoren for å få frem verdier og operasjonelle synergier.

Hafnia Tankers

(Mill. USD)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter171,25224,60
Driftsresultat-14,8657,62
Resultat før skatt-25,2942,94
Resultat etter skatt-26,4442,40