ADS-pluss for SFL Corp.

John Fredriksens SFL Corp. har tjent nær 24 millioner kroner på sin investering i ADS Maritime.

ADS-GEVINST: Ole B. Hjertaker (t.h.), her på vei inn til John Fredriksens julelunsj på Theatercafeen i 2019 sammen med Seadrill-styreleder Glen Ole Rødland. Foto: Iván Kverme
Shipping

 

I vinter skiftet tankrederiet ADS Crude Carriers navn til ADS Maritime Holding i kjølvannet av at selskapet kvittet seg med sine tre store råoljetankskip i VLCC-(Very Large Crude Carrier)klassen.

Mandag kjøpte selskapets gründer Bjørn Tore Larsen alle aksjene som SFL Corp. satt med i ADS Maritime, vel fire millioner stykker til en snittkurs på 1,72 kroner.

Det bragte Larsens eierskap i Maritime opp i vel 6,6 millioner aksjer.

SFL-sjefen Ole B. Hjertaker er godt fornøyd med investeringen i selskapet i Arendal:

– Vi investerte 10 millioner dollar i juli 2018, og med dette aksjesalget har vi fått 12,8 millioner dollar - 28 prosent - tilbake inkludert utbytter. Det er jo nesten like bra som å være investert i SFL, sier han.

– Traff på timing

Hjertaker roser ADS-teamet for å ha vært flinke med å maksimere verdiene av de tre tankskipene som tidligere var eid av SFL og ble utleid til Frontline:

– Først gjorde de flere gode slutninger i chartermarkedet og så traff de på timing av salg før markedet korrigerte ned, sier han.

Det var sommeren 2018 ADS Crude Carriers kjøpte de tre 16 år gamle VLCCene «Front Page», «Front Serenade» og «Front Stratus» fra daværende Ship Finance International.

Ship Finance tegnet seg samtidig tegnet seg for en eierandel på 17 prosent i det nye tankselskapet som Arendals Damp hadde tatt initiativet til.