<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bygger verdens første bulkskip på hydrogen og vindkraft

Trondheimsrederiet Egil Ulvan skal bygge verdens første utslippsfrie bulkskip med både hydrogen og seil. 

    Publisert 25. mars 2021 kl. 09.15
    Oppdatert 25. mars 2021 klokken 14.17
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 358 ord
    VINNER: Egil Ulvans konsept med hydrogen og seil vant konkurransen om å få bygge bulkskip for HeidelbergCement og FelleskjøpetAgri. Foto: Norwgian Ship Design

    I fjor sommer gikk HeidelbergCement og FelleskjøpetAgri sammen om å utlyse en anbudskonkurranse gjennom DNVs Grønt Skipsfartsprogram om verdens første nullutslippsbulkskip. Lasteeierne spesifiserte ikke hvilke teknolgier som skulle benyttes for å sikre nullutslipp, og i alt 16 rederier og 11 dirvstoffleverandører leverte tilbud. 

    Egil Ulvan Rederi

     

    • Etablert i 1919.

    • Rederiet eies  i dag av fjerde generasjon av familien Ulvan:  Ivar Ulvan og Asbjørg Ulvan

    • Eier og driver syv fartøy, fire stykkgodsfartøy og tre som frakter fiskefôr.

    • Rederiet har for tiden LNG-fartøyet  «Oddrun With» under bygging ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Dette skipet skal settes i drift sommeren 2021, og selskapets hittil største enkeltinvestering med en prislapp på 300 millioner kroner. 

    Nå er det klart at Egil Ulvan Rederi i Trondheim  trakk det lengste strået med konseptet «With Orca  Powered by Nature». 

    Skipet skal driftes utelukkende på hydrogen og vindrkraft ved hjelp av to store flettner rotorer som fungerer som seil.  Rotorseilene skal gjøre det mulig å seile lange strekninger utelukkende ved hjelp av vinden. 

    Fartøyet er designet av Norwegian Ship Design i Førde.

    Dersom alt går etter planen skal skipet begynne å seile i 2024, derfor tas det sikte på sjøsetting i 2023. De neste månedene vil detaljene i prosjektet utvikles videre.  Før jul i fjor ble det kjent at Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova vil bidra med 12, 3 millioner kroner til prosjektutvikling gjennom tilskuddsordningen Pilot-E.

    15-årig kontrakt

    Ifølge anbudsdokumentet ville HeidelbergCement pg Felleskjøpet tilby en kontrakt på opptil 20 år, med en rundtur i uken mellom Rogaland og Oslo-området. 

    Nå er det klart at Egil Ulvans rederi får en kontrakt med varighet på 15 år. 

    Håpet er å ha en transportkontrakt på plass med lasteeierne og byggekontrakt med et verft ved årsskiftet. Skipet skal transportere korn fra Østlandet, og komme tilbake med stein og grus fra Vestlandet.

    Tidligere denne måneden ble lasteeierne tildelt Heyerdahlprisen for prosjektet under Rederiforbundets årskonferanse. 

    Om skipet

     

    • Prosjektnavn «With Orca» - Powered by Nature

    • Selvlossende bulkskip 

    • Lengde ca. 88 meter

    • Dødvekt ca. 5.500 tonn

    • Drives av hydrogen og vindkraft

    • Hydrogen lagres ombord i komprimert form.

    • To rotorseil for seiling.