Sjefen går før skipene er kommet

Arild Myrvoll har sagt opp jobben som sjef for Havila Kystruten flere måneder før selskapet kommer igang med seilingene. Selskapet håper fortsatt på levering i sommer.

SIER TAKK FOR FØLGET: Adm. direktør Arild Myrvoll slutter i Havila Kystruten før selskapet er kommet igang med trafikken. Foto: HAVILA KYSTRUTEN
Shipping

Adm. direktør Arild Myrvoll har sagt opp stillingen i Havila Kystruten. Det skjer flere måneder før selskapet har fått levert skipene som skal ta opp konkurransen med Hurtigruten på seilingen Bergen–Kirkenes.

– Det er så enkelt at det dukket opp et annet godt og interessant tilbud i et veldig spennende selskap, og så måtte jeg ta en beslutning, sier Myrvoll til Finansavisen.

Han mener det også er et greit tidspunkt å slutte på.

– Jeg har vært med å bygge opp selskapet, og nå går det mot operasjonell drift, sier direktøren.

Store forsinkelser

Havila Kystrutens nybygg skulle vært klare til å settes i drift ved årsskiftet 2020/21, men er blitt kraftig forsinket på grunn av pandemien og verftsproblemer i Spania, der to av fartøyene opprinnelig ble bestilt.

Selskapet venter fortsatt å ha de to første skipene – «Havila Castor» og «Havila Capella» – seilingsklare i løpet av sommeren, mens de to neste leveres først neste år.

– Det er fremdeles realistisk, sier Myrvoll.

– Så forsinkelsene på nybyggene har ikke hatt noe å si for avgjørelsen?

– Nei, overhodet ikke. Slik coronaen har utviklet seg, så ligger det utenfor vår kontroll, sier Myrvoll.

Han var den første som ble ansatt i Havila Kystruten, og har arbeidet i selskapet siden august 2018. Som følge av en oppsigelsestid på seks måneder, fratrer han senest i løpet av høsten. Hvor han skal begynne vil han imidlertid ikke ut med nå.

Styret i Havila Kystruten har startet prosessen med å finne en ny adm. direktør.

FÅR LEVERT FIRE: Havila Kystruten vil få to skip levert fra verftet i år og to til neste år. Foto: Havila Kystruten

– Gode fremdriftsplaner

Det er uttrykt tvil om det er mulig å overholde dagens leveringsplan for Havila Kystrutens skip med tanke på at det fortsatt gjenstår betydelige arbeider ombord.

– Det har dessverre vært en veldig oppblomstring av corona i Tyrkia og på verftet. Dermed er det veldig vanskelig å fastsette en eksakt leveringsdato, men vi håper at skipene i alle fall blir ferdige i juni, sier styreleder Per Sævik til Finansavisen.

– FREMDRIFTSPLANENE ER GODE: Per Sævik. Foto: Eivind Yggeseth

Det er allerede solgt billetter til avganger i juli.

– Vi kan risikere at coronapandemien vil forsinke fremdriften ytterligere, men foreløpig er prognosene når det gjelder fremdriften gode, sier Sævik, og viser til at to av hovedmotorene på det første skipet nå er startet.

– Verftet nedlegger en betydelig innsats for å få skipene ferdige, forteller Sævik.

Når det gjelder søsterskipene, nummer tre og fire i serien, sier han at de trolig vil stå klare først på vårparten i 2022.

Om jakten på Myrvolls etterfølger, sier styrelederen:

– Vi har bra tid på oss ettersom Myrvoll har seks måneders oppsigelsestid og fortsetter ut den tiden eller til vi har den nye sjefen på plass.

Av en børsmelding mandag fremgår det at finansdirektør Arne Johan Dale i offshore serviceskipsrederiet Havila Shipping heretter vil ha ansvaret for økonomi- og finansfunksjonene i Havila-gruppen og i Havila Kystruten.

Hurtigruten med fem skip

Siden januar har konkurrenten Hurtigruten hatt fem skip i drift i ruten mellom Bergen og Kirkenes for å betjene gods- og lokaltrafikken.

Samferdselsdepartementet og Hurtigruten har inngått en tilleggsavtale som sikrer at trafikken utvides etter at man kjørte med en minimumsløsning med kun to skip i drift på strekningen i fjor høst.