Spår supersyklus i tørrlast

Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities mener sannsynligheten for en supersyklus i tørrlastmarkedet øker og har det som sin shippingfavoritt.

MALM-KJEMPE: I februar solgte John Fredriksen privat 18 nyere bulkcarriere, blant dem ti store malmskip på rundt 210.000 dødvekttonn, til Golden Ocean Group for 752 millioner dollar. På bildet «Golden Skies», som inngikk i handelen. Foto: Bohai Shipyard
Shipping

 

Analytikeren venter at Cleaves' tørrlastindeks kan stige 111 prosent det neste året og 165 prosent på to år.

Størst oppside ser Hannisdahl i John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group, der han mener aksjen kan stige drøye 100 prosent til 16 dollar, tilsvarende 132,80 kroner.

På Oslo Børs var den opp 4,23 prosent til 66,55 kroner tidlig mandag ettermiddag.

Etter vinterens storhandel, der Golden Ocean kjøpte deler av tørrlastflåten som Fredriksen eide privat, teller Golden Ocean-flåten til sammen 94 skip medregnet innbefraktede fartøyer. Av disse er 58 malmskip på opptil 210.000 dødvekttonn og 33 kamsar- og panamax-carriere.

Emisjonen i forbindelse med flåtekjøpet i februar ble gjort til kurs 53 kroner. Siden har kursen steget 24 prosent.

VENTER GODE SHIPPINGTIDER: Joakim Hannisdahl. Foto: Cleaves/Harald Fonahn

Venter GoodBulk-IPO

For Tor Olav Trøims 2020 Bulkers settes kursmålet til 161 kroner, en oppside på 69,5 prosent. GoodBulk, som er notert på OTC-listen (Over The Counter), anslås å kunne stige 60 prosent til 203 kroner. 

Det er knapt omsetninger i GoodBulk-aksjen. I 2019 gikk det noen aksjer for 119 kroner og i år ble det omsatt en post til kurs 43 kroner. Det siste var antagelig et tilbakekjøp i regi av selskapet selv.

Cleaves Securities tror selskapet kommer til å gjøre en IPO i forkant av at det tas på børs i New York i løpet av i år eller 2022, avhengig av hvor godt markedet er.

Meglerhuset anslår den verdijusterte egenkapitalen pr. aksje til rundt 91 kroner.

Cleaves har også et positivt syn på markedsutsiktene i tankfarten og venter at meglerhusets tankindeks skal stige med 73 prosent i løpet av de neste to årene.

TØRRLASTSJEF: Ulrik Uhrenfeldt Andersen er sjef i driftsselskapet Golden Ocean Management. Foto: Iván Kverme

Negativ til LNG

I tank er det – dersom man ser bort fra Teekay Tankers – Okeanis Eco Tankers og Arne Fredlys Hunter Group som har størst potensial til å stige, ifølge gjennomgåelsen fra Cleaves Securities med henholdsvis 75 og 89 prosent.

For Teekay Tankers opererer Cleaves med et kursmål på 26 dollar, mot dagens handel til 12,7 dollar.

Hannisdahl vender tommelen ned for rederiene som frakter flytende naturgass, LNG, mens han venter at markedet for frakt av flytende petroleumsprodukter, LPG, skal styrke seg og disse aksjene stige med 35 prosent i snitt.

Meglerhuset anbefaler at investorene plasserer 45 prosent av sine shippingporteføljer i tørrlast, 35 prosent i tankfart og 15 prosent i LPG-gassfrakt, mens man beholder en kontantandel på 5 prosent.

Cleaves-teamet minner om at det med sine forslag har slått markedet med 386 prosent i syvårsperioden 2014–2021 og at de investerte midlene har steget 109 prosent.