<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fortsetter veksten

Belships-sjefen tror på et sterkt tørrlastmarked og fortsetter å utvide med flere skip.

    Publisert 12. mai 2021 kl. 08.10
    Oppdatert 12. mai 2021 klokken 16.26
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 371 ord
    ETT AV FLERE: 64.000-tonneren «Belfast» ble levert til Belships fra Imabari-verftet i vinter. Foto: Imabari Shipyard

     

    Oslo-baserte Belships har gjennomgått en kraftig vekst etter at Frode Teigen kom inn som ny hovedaksjonær. Nå øker rederiet sin tørrlastflåte med ytterligere et nybygg.

    Nok en gang skjer det ved at selskapet sikrer seg en bulkcarrier på en langsiktig bareboat-kontrakt. Kontantoppgjøret begrenser seg til 3 millioner dollar. 61.000-tonneren «Belforce» skal leveres direkte fra verftet i Kina.

    UTBYTTE NESTE? – Med dette markedet er det åpenbart at det bygges utbyttekapasitet, sier Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård. Foto: Iván Kverme

    – Har eksplodert

    Skipet vil ifølge en børsmelding ha en break-even-rate på 10.900 dollar pr. dag, mens spotmarkedet for skip av denne typen i dag svinger i overkant av 23.000 dollar. 

    – De siste par månedene har markedet eksplodert i det som vanligvis er lavsesong, sier Belships-sjefen Lars Chr. Skarsgård til Finansavisen.

    – Spotmarkedet på kort sikt kan som kjent svinge, men varer dette en måned til så begynner såpass mye av den sesongmessige eksporten fra blant annet Europa at det virkelig kan ta av. Med en historisk lav ordrebok på noen få prosent av flåten sammen med forventninger om fremtidige miljøkrav som for mange eldre skip betyr fartsreduksjon er det klart det ser lovende ut, sier han om utsiktene.

    Nylig ble et annet Belships-skip, «Belforest», utleid på en timecharterkontrakt for cirka ett år til en dagrate på 21.250 dollar. 

    Avtalen om «Belforce» er strukturert slik at Oslo-rederiet har kjøpsopsjoner fra og med det tredje året av leieperioden. Disse kan benyttes til priser som ligger betydelig under dagens markedsverdier.

    Hinter om utbytte

    På spørsmål om planene fremover sier Skarsgård:

    – Vi tar levering av seks nye skip etter sommeren, og alle har finansiering på plass. Vi kan gjerne vokse videre, men er selektive. Med dette markedet er det åpenbart at det bygges utbyttekapasitet fremover, så dette er noe vi kommer å adressere snart.

    Medregnet de nye fartøyene vil rederiet disponere 26 bulkcarriere i supramax/ultramax-klassen. Nødvendighetsraten for å drive dem i kontantmessig break-even ligger rundt 10.500 dollar dagen. 

    Siden årsskiftet er Belships-aksjen opp 37,3 prosent. Midt på dagen onsdag var markedsverdien av selskapet 2,16 milliarder kroner.

    – Det er gledelig at vi har fått mange nye aksjonærer. noe som henger sammen med økt omsetning i aksjen. Dette var et av målene med strategien fra to år tilbake; å skape vekst og utvide aksjonærbasen, sier Skarsgård.