Tapte 130 millioner i svakt tankmarked

Svak oljeetterspørsel og et inntjeningsnivå under rederiets breakeven gir røde tall for Hafnia.

BEFRAKTNINGSINNTJENINGEN NÆR HALVERT: For Hafnia-flåten i første kvartal. Her produkttankskipet «BW Galatea». Foto: Hafnia Tankers
Shipping

 

Hafnia fikk i første kvartal et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 37,1 millioner dollar, mot 129,6 millioner i samme periode i fjor.

Hafnia

(Mill. USD)1. kv./211. kv./20
Driftsinntekter100,0193,5
Driftsresultat–2,291,0
Resultat før skatt–15,277,5
Resultat etter skatt–15,777,1

Resultatet etter skatt endte på minus 15,7 millioner dollar, tilsvarende cirka 130 millioner kroner. For ett år siden tjente produkttankrederiet 77,1 millioner dollar etter skatt. Rederiet forklarer tallene med svak oljeetterspørsel på grunn av coronapandemien og nedstengninger.

Befraktningsinntjeningen endte på 100,0 millioner dollar. I første kvartal i fjor var den nesten dobbelt så stor, på 193,5 millioner dollar.

I snitt var befraktningsinntjeningen 12.189 dollar pr. dag, mens rederiets breakeven-rate var på 13.085 dollar pr. dag. For andre kvartal har Hafnia sikret 53 prosent av flåtens inntjeningsdager til 13.236 dollar pr. dag.

Hafnia-sjef Mikael Skov sier at selv om første kvartal var svakt for produkttankersegmentet, er selskapet godt posisjonert med sine lave driftskostnader og «sterk tilgang» til finansiering fra pålitelige partnere.

Rederiet har en flåte på 86 selveide fartøyer og 13 innleide fartøyer pr. utgangen av første kvartal.

Hafnia

  • Et av verdens største produkttankrederier etter sammenslåingen mellom Hafnia Tankers og BW Tankers i 2019. 
  • Har hovedkontor i Singapore og ledes av Mikael Skov. 
  • Største eier er BW Group med cirka 66,5 prosent av aksjene.