Tre meglerhus jekker opp kursmålene for Fredriksen-rederi

DNB Markets, Pareto Securities og Kepler Cheuvreux oppjusterer estimatene på Frontline etter kvartalstallene torsdag.

JEKKER OPP: Tre meglerhus jekker opp kursmålene på John Fredriksens tankrederi, Frontline.  Foto: INTS KALNINS
Shipping

 

John Fredriksens tankrederi, Frontline, la frem tallene for første kvartal på torsdag og leverte plusstall i et svakt marked. Rederiet har også sikret laster for 70 prosent av sin VLCC-kapasitet i andre kvartal.

Rett i etterkant av kvartalstallene har DNB Markets, Pareto Securities og Kepler Cheuvreux rykket ut og skrudd opp kursmålene. 

De tre meglerhusene oppjusterer til henholdsvis 76, 68 og 106 kroner fra tidligere 68, 65 og 96 kroner. DNB og Pareto gjentar en hold-anbefaling, mens Kepler gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge TDN Direkt. 

DNB Markets trekker frem at kvartalsrapporten beviser Frontlines sterke kostnadsdisiplin, og at resultatene var bedre enn ventet, som har ført til en oppjustering av estimatene. Meglerhuset øyner uansett motstand til tross for at rapporter indikerer økende eksportvolum de kommende ukene, fordi etterspørselen vil settes på prøve og at det må jobbes med et overtilbud av fartøy. 

Oppdatert modell

Kepler Cheuvreux har oppdatert modellen modellen i analysen og inkludert de seks VLCC-nybyggene Frontline har annonsert tidligere. 

«Vi opprettholder optimistiske utsikter, med VLCC-rate-estimater på henholdsvis 45.000 dollar pr dag og 56.000 dollar pr dag for 2022-2023», skriver meglerhuset i analysen. 

Frontline-aksjen er opp 27,99 prosent i år, til 69,50 kroner. 

Frontline 1. kvartal

(Mill. USD)1. kv./211. kv./20
Driftsinntekter194411,8
Driftsresultat24,7208,5
Resultat før skatt28,9165,3
Resultat etter skatt28,9165,3

Frontline

  • Oppkjøp og konsolidering var suksessoppskriften for Frontline etter at skipsreder John Fredriksen overtok det opprinnelige svenske kombinasjonsskipsrederiet Frontline midt på 90-tallet.
  • Deretter fulgte en serie aggressive oppkjøp av norske og utenlandske tankrederier. Sammen med nykontraheringer skapte disse transaksjonene grunnlaget for det som ble tidenes utbyttemaskin i norsk shipping.
  • «Vi utbetalte hele seks milliarder dollar i dividende til våre aksjonærer. I tillegg spant vi av det skipseiende selskapet Ship Finance International, som så langt har sendt to milliarder dollar til aksjonærene. Ingen andre rederier har vært i nærheten av dette», sa Fredriksen i et intervju med Finansavisen i slutten av august 2019.