<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Containerbonanza gjør Frontline-sjefen til optimist

Frontline ble innhentet av det grusomme tankmarkedet i andre kvartal. Men at verftenes ordrebøker fylles opp av blant annet containerskip skaper optimisme.

Publisert 26. aug. 2021
Oppdatert 26. aug. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 3 ord
Article lead
+ mer
lead
LA FREM TALL: John Fredriksens tankrederi Frontline. Foto: CF Wesenberg
LA FREM TALL: John Fredriksens tankrederi Frontline. Foto: CF Wesenberg

FRO

Mens Frontline overrasket med sterke tall i et svakt marked i første kvartal, var det ingen steder å gjemme seg for John Fredriksens kjemperederi i andre kvartal.

– De svake tankmarkedene innhentet oss dette kvartalet, konstaterer Lars H. Barstad, som nylig ble utnevnt til permanent toppsjef etter nesten ett år som midlertidig sjef.

Tremåneders perioden april-juni endte med driftsinntekter på 170 millioner dollar og et underskudd på 26,6 millioner dollar.

Ifølge TDN Direkt ble det i forkant ventet et resultat før skatt på minus 23 millioner dollar, ifølge estimater innhentet av Infront for TDN Direkt.

I samme periode i fjor var inntektene til sammenligning 370,1 millioner dollar, og på bunnlinjen lå det igjen 199,7 millioner dollar.

Lavere og lavere rater

Det labre markedet gjør at det ikke vanker utbytte på Frontline-aksjonærene denne gang.

Rederiet rapporterte en snittrate i andre kvartal på 15.000 dollar pr. skip pr. dag for sin VLCC-flåte, mens suezmax-ene seilte inn 11.000 dollar dagen og LR2-skipene 10.600 dollar.

I det foregående kvartalet var ratene henholdsvis 19.000 dollar, 15.200 dollar og 12.000 dollar.

70 prosent av de tilgjengelige VLCC-dagene for tredje kvartal er booket inn på 14.000 dollar pr. dag, 64 prosent av tilgjengelige dager for suezmax-ene 9.800 dollar pr. dag og 63 prosent av LR2-dagene til 11.800 dollar pr. dag.

De daglige kontant break-even ratene for resten av 2021 er estimert til henholdsvis 21.800 dollar, 17.500 dollar og 15.400 dollar.

Fortsatt optimist

Selv om oppsvinget lar vente på seg og økt smitte i Asia skaper noe bekymring, er Barstad ubetinget optimist til fremtidsutsiktene.

– De fundamentale faktorene i tankmarkedet fortsetter å være oppmuntrende, og enda mer tydelig nå ettersom ordrebøkene (til verftene, journ.anm.) fylles opp med fartøy for andre typer trades enn olje og raffinerte produkter, sier han.

Videre viser Frontline-sjefen til at en stor andel av flåten, basert på snittalderen og komposisjonen, nå opplever negative fraktrater.

– Dette er ikke bærekraftig, slår han fast.

– Frontline har opplevd slike markeder tidligere, og vi fortsetter å posisjonere oss for de vi tror vil bli et solid oppsving etter hvert som de globale markedene fortsetter å ta igjen det tapte.

Får DNB-lån til nye supertankere

Som en del av posisjoneringen for et sterkere marked, inngikk Frontline i mai en avtale om kjøpe seks VLCC-er under bygging i Sør-Korea med ventet levering i 2022.

Disse kommer med ECO-design og scrubbere.

I tillegg kjøpte rederiet i juni to scrubber-utstyrte VLCC-er fra 2019, som ventes å bli overlevert i fjerde kvartal i år.

I andrekvartalsrapporten avslører Frontline at det har sikret seg forpliktelser til tre lånefasiliteter på inntil totalt 247 millioner dollar.

Gjennom en fasilitet på 130 millioner dollar med DNB delfinansieres to av de seks nybyggkontraktene, mens separate avtaler med henholdsvis SEB og KFW IPEX-Bank delfinansierer de to 2019-bygde VLCC-ene. Rentemarginen er LIBOR pluss 170 basispunkter.

– Gjennom denne finansieringen utvider vi bankgruppen vår, reduserer våre lånekostnader og industriledende kontant break-even rater, og maksimerer den potensielle kontantstrømmen pr. aksje etter gjeldsbetjening, sier finansdirektør Inger M. Klemp.

Frontline

  • Oppkjøp og konsolidering var suksessoppskriften for Frontline etter at skipsreder John Fredriksen overtok det opprinnelige svenske kombinasjonsskipsrederiet Frontline midt på 90-tallet. Deretter fulgte en serie aggressive oppkjøp av norske og utenlandske tankrederier. Sammen med nykontraheringer skapte disse transaksjonene grunnlaget for det som ble tidenes utbyttemaskin i norsk shipping. «Vi utbetalte hele seks milliarder dollar i dividende til våre aksjonærer. I tillegg spant vi av det skipseiende selskapet Ship Finance International, som så langt har sendt to milliarder dollar til aksjonærene. Ingen andre rederier har vært i nærheten av dette», sa Fredriksen i et intervju med Finansavisen i slutten av august 2019.