<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Milliardutbytte i Golden Ocean

Høy inntjening i tørrlastmarkedet gir drøye 1,5 milliarder kroner i kvartalsutbytte til aksjonærene i Golden Ocean Group. 40 prosent tilfaller hovedaksjonær John Fredriksen.

Publisert 24. nov. 2021
Oppdatert 24. nov. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 516 ord
lead
LA FREM TALL: CEO Ulrik Uhrenfeldt Andersen i Golden Ocean. Foto: Iván Kverme
LA FREM TALL: CEO Ulrik Uhrenfeldt Andersen i Golden Ocean. Foto: Iván Kverme

GOGL

Fredriksens børsnoterte tørrlastrederi Golden Ocean Group leverer et rekordresultat i tredje kvartal og betaler 0,85 dollar pr. aksje i utbytte.

Det betyr en direkteavkastning på 10 prosent basert på sluttkursen på aksjen på Oslo Børs tirsdag. 

Nettoresultatet i tremånedersperioden ble 195,3 millioner dollar, tilsvarende 1,74 milliarder kroner, eller 0,97 dollar pr. aksje. Det er en femdobling fra samme periode i fjor.

Når utbyttene som er utbetalt tidligere i år plusses på, betyr dividenden etter tredje kvartal at det tilsammen sendes 321 millioner dollar til Golden Ocean-eierne i år.

Golden Ocean Group-aksjen er opp 74,5 prosent til 71,95 kroner siden årsskiftet. På det meste, i begynnelsen av september, ble den handlet for 105,80 kroner.

Bedre i fjerde kvartal

Fredriksens tørrlastsjef Ulrik Uhrenfeldt Andersen sier seg godt fornøyd med et solid resultat.

Og selv om spotmarkedet for store bulkcarriere har svekket seg sammenlignet med rekordnoteringene i høst - på det meste var capesize-ratene oppe i 85.000 dollar dagen - er det fortsatt svært god butikk å frakte kull, koks, malm og korn.

Gjennomsnittsinntjeningen pr. skip pr. dag ligger høyere så langt i fjerde kvartal enn i tremånedersperioden juli-september.

Capesize-skipene som Golden Ocean driver seilte inn et daglig snitt på 38.142 dollar i tredje kvartal. Så langt er cirka 82 prosent av capesize-kapasiteten i fjerde kvartal sikret frakter til cirka 41.900 dollar dagen.

For panamax-delen av flåten er de tilsvarende tallene 24.733 og 27.300 dollar pr. skip per dag. Sistnevnte gjelder 82 prosent av de tilgjengelige seilingsdagene for denne delen av flåten i perioden oktober-desember.

Venter hopp etter OL

Deler av flåten er også sikret laster til gode rater i første kvartal, det tradisjonelt svakeste for tørrlastrederiene. Pr. dag er 30 prosent av capesize-kapasiteten i perioden januar-mars utleid for cirka 33.200 dollar dagen, mens 36 prosent av panamax-flåten er utleid til 24.150 dollar pr. skip pr. dag.

Tørrlastmarkedet har svekket seg i takt med reduksjonen i stålproduksjonen i Kina i forkant av vinter-OL i februar.

Uhrenfeldt Andersen venter imidlertid at stålproduksjonen i og jernmalmimporten til Kina vil ta seg opp igjen når vinter-OL er avsluttet.

Om rekordslutningene for capesize-carriere i oktober sier han at disse primært var drevet av kulletterspørsel.

– Hverken vi eller andre ventet at dette var nivåer som skulle opprettholdes. I dag har cape-markedet korrigert og ligger nå på 33.000 dollar dagen. Det er 20.000 dollar over vår nødvendighetsrate for å drive denne delen av flåten i kontantmessig balanse, sier han.

GOLDEN OCEAN GROUP

(Mill. USD) 3. kv./21 3. kv./20
Driftsinntekter 387,6 185,6
Driftsresultat 190 48,3
Resultat før skatt 195,4 39,1
Resultat 195,3 39,1

Golden Ocean Group Limited

  • Tørrlastrederi opprettet i 1996 og fusjonert med et annet Fredriksen-selskap, Knightsbridge, i 2015. 
  • Rederiet er registrert på Bermuda, men drives fra Oslo. 
  • Har en flåte på totalt 99 skip, hvor capesize-klassen er hovedfokuset med 56 skip iinkludert ti newcastlemax-carriere, 40 kamsarmax-/panamax- og tre ultramaxskip. 
  • Kontrollert av John Fredriksen ­gjennom investeringsselskapet Hemen Holding.