<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Får høyere rater

Gjenopphentingen i tankmarkedet tar lengre tid enn ventet, men nå øker ratene.

    Publisert 25. nov. 2021 kl. 07.44
    Oppdatert 25. nov. 2021 klokken 13.38
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 542 ord
    LA FREM TALL: Adm. direktør Erik Frydendal i Hunter Group. Foto: Iván Kverme

     

    – At stortank er volatilt bør ikke komme som noe sjokk på noen, sier Hunter Group-sjefen Erik A.S. Frydendal i en kommentar til tredjekvartalstallene.

    Det børsnoterte rederiet har en flåte på fire 300.000-tonnere etter å ha solgt flere skip med gevinst og returnert i overkant av 100 millioner dollar, tilsvarende 1,50 kroner pr. aksje, til eierne.

    I tremånedersperioden juli–september seilte skipene inn en daglig snittrate på 21.000 dollar. 

    Spoteksponeringen bidro med 12.100 dollar pr. skip pr. dag og kontraktsdekningen med et gjennomsnitt på 24.150 dollar.

    Til sammenligning er nødvendighetsraten for at Hunter skal drive sine råoljetankskip i kontantmessig balanse marginalt høyere, 21.500 dollar.

    STOREIER: Arne Fredly. Foto: Iván Kverme

    – Modellen virker

    For fjerde kvartal er så langt 94 prosent av kapasiteten låst inn. De inngåtte avtalene gir en gjennomsnittlig timecharterinntjening på 28.700 dollar pr. skip pr. dag.

    For de tre første månedene av 2022 er dekningsgraden foreløpig mer beskjeden, 36 prosent, og raten 29.000 dollar dagen.

     – At vi året sett under ett, dersom ikke noe uforutsett skjer, vil tjene penger i det svakeste tankmarkedet som har vært de siste 20 årene, betyr vel at modellen virker, sier Frydendal.

    Hunter-modellen er basert på at selskapet har en flåte bestående av moderne og drivstoffgjerrige skip som er utstyrt med renseutstyr i form av scrubbere, noe som gir høyere inntjening.

    Det regnskapsmessige resultatet i tredje kvartal ble et underskudd på 1,7 millioner dollar, hvorav 1,1 millioner skyldtes valutaeffekter i forbindelse med utbetaling av utbytte.

    Justert for valutaeffektene endte resultatet med et underskudd på 0,6 millioner dollar. Akkumulert etter de tre første kvartalene er regnskapet i pluss med 3,3 millioner dollar.  

    Flere salg

    – Det er alltid utfordrende å se et resultat for bare ett kvartal fordi det lett gir et ufullstendig bilde av situasjonen. For eksempel hadde vi 18 dager «offhire» på et skip fordi det måtte komme i posisjon, men det fører til at vi får økte inntekter fremover. Det blir derfor riktigere å se dette over en lengre periode, sier Hunter-sjefen.

    Målt med samme periode i fjor var inntektene i perioden juli–september kraftig ned. Men bortsett fra at fraktmarkedet var svakere i år enn på sensommeren og høsten 2020 reflekterer nedgangen primært at antallet Hunter-skip er redusert som følge av salgene.

    «Vi har klart å leie ut fartøyene på kortere kontrakter til premiumpriser. Vi tror flåten vår er godt posisjonert fremover», skriver selskapet i rapporten.

    Hunter Group

     
    • Oslo-basert tankrederi med en flåte på fire scrubber-utstyrte VLCC-er levert i 2019 og 2020. 
    • Adm. direktør er Erik A. S. Frydendal.
    • Største aksjonær er Arne Fredly.

    Hunter Group mener at den positive utviklingen på tampen av tredje kvartal har fortsatt inn i den siste tremånedersperioden av året og ser en rekke positive drivere for tankmarkedet fremover. Selskapet mener at tørketiden med ekstremt lave rater nå er over.

    John Fredriksens børsnoterte tankrederi Frontline fremlegger sine kvartalstall mandag neste uke.

    Ved 13-tiden torsdag ble Hunter-aksjen handlet for 3,07 kroner, som gir rederiet en markedsverdi på 1,76 milliarder kroner.  Siden årsskiftet er aksjen ned 14,5 prosent.

    HUNTER GROUP

     

    (Mill. USD) 3. kv./21 3. kv./20
    Driftsinntekter 7,3 35,8
    Driftsresultat 0,8 25,3
    Resultat før skatt −1,7 21,7
    Resultat etter skatt −1,7 21,7