Dermed har selskapet ni skip i ordre, en samlet investering på drøye 4 milliarder kroner, og muligheter til å få levert flere.
– Vi styrker vår posisjon i dette nisjemarkedet, der det ventes betydelig vekst de neste tiårene. Og Edda Wind akter å bli en ledende tilbyder av tjenester i sektoren, sier rederisjef Kenneth Walland til Finansavisen.
Denne gangen velger rederiet å overlate ansvaret for byggingen av to av skipene til det japansk-eide skipsverftet Colombo Dockyard på Sri Lanka. Det tredje skal leveres av Østensjøs favorittverft i Spania, Gondan.
I likhet med hva som er tilfelle for det øvrige byggeprogrammet blir det også for disse skipene snakk om en høy andel norske underleveranser.
Mye norsk
– Vi regner med at rundt 40 prosent av investeringene er knyttet til utstyr og tjenester fra norske leverandører, sier Walland.
Prisen på de store servicefartøyene av typen Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) ligger trolig mellom 450 og 500 millioner kroner pr. skip.
Walland vil ikke oppgi kontraktssummen, men sier at verftsprisene har gått opp de siste månedene. Det henger blant annet sammen med prisutviklingen på stål og andre viktige innsatsfaktorer.
– Samtidig drar vi fordeler av at vi bygger en større serie skip og repetisjonseffekten det gir, sier han.
Større behov
Den raske ekspansjonen i antallet vindparker til havs har skapt behov for moderskip for utbyggings- og vedlikeholdstjenester enten i forbindelse med ferdigstillelse eller ved vedlikehold av vindturbinene gjennom parkenes levetid.
Tidligere har transporten til og fra vindparkene i Nordsjøen foregått med mindre fartøyer, mens teknikerne har bodd på land. Etterhvert som vindkraftutbyggingen skjer lenger fra kysten vokser behovet for større skip.
Fra før av har Haugesund-rederiet, der Wilhelmsen-gruppen i Oslo og John Fredriksen er blant de store aksjonærene sammen med Johannes Østensjø og Singapore-rederen Idan Ofers selskap, seks slike skip i ordre.
Fire av dem, pluss to eksisterende fartøyer, er sikret langvarige kontrakter til befraktere som Ørsted, Vestas, Ocean Breeze, SSE og SiemensGamesa.
Medregnet opsjoner betyr dette driftsinntekter på over en halv milliard dollar, vel 4,5 milliarder kroner.
– God posisjon
Den siste store befraktningsavtalen ble offentliggjort i romjulen. Det var en femårsavtale med Siemens Gamesa Renewable Energy.
To nybygg som i fjor vår ble bestilt på Gondan-verftet i Spania for levering i august 2023 og april 2024 er sammen med fartøyene som det nå er inngått avtaler om foreløpig usluttet.
– Vi mener dette gir oss en veldig god posisjon i et svært spennende marked, sier Walland. Han venter at etterspørselskurven bare vil stige i takt med at flere vindparker bygges ut.
Skipene som nå bestilles skal overtas i januar og juli 2024. De blir 89 meter lange og har lugar- og overnattingsplass til inntil 120 personer, medregnet et mannskap på 23.
Hydrogen neste
Fartøyene er designet for å redusere utslipp av klimagasser betydelig og klargjøres for senere å kunne benytte hydrogen som drivstoff. Edda Wind samarbeider med blant andre Hydrogenius LOHC Maritime og Siemens Norge om dette.
Egenkapitalen til flåteutvidelsen er allerede på plass gjennom en kapitalutvidelse som ble gjennomført i fjor høst. Da hentet selskapet cirka 950 millioner kroner til kurs 30,75 kroner.
Midt på dagen mandag ble aksjen omsatt for 29,03 kroner, som verdsetter rederiet til 1.867 millioner kroner.