<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Trafikkork i skipsfarten bremser verdenshandelen

Flaskehalser i internasjonal skipsfart gjør at tilbudssiden ikke holder tritt med den økte etterspørselen i verdenshandelen, ifølge tyske IfW.

Publisert 7. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 158 ord
FLASKEHALSER: Tilbudssiden holder ikke tritt med etterspørselssiden. Foto: Dreamstime

– Rundt 11 prosent av alle varer som sendes rundt i verden, sitter for tiden fast i trafikkorker. I Rødehavet, som er den viktigste handelsruten mellom Europa og Asia, fraktes det 11 prosent mindre gods enn normalt, opplyser instituttet for verdensøkonomien (IfW) i Kiel.

Instituttets økonomer på peker at dette skjer samtidig som handelen økte kraftig og allerede har passert nivået den lå på før pandemien.

– Flaskehalsene i verdenshandelen er et uttrykk for en ekstremt hurtig vekst i etterspørselen, mens tilbudssiden ikke klarer å holde tritt, sier ifW-økonomi Vincent Stamer.

Forsyningsproblemer har rammet både bedrifter og forbrukere i mange måneder. Pandemien har påvirket transportselskapenes ruter, blant annet som følge av koronastengte havner.

Omikronvarianten av koronaviruset bidrar til at smitten sprer seg svært raskt. Akkurat nå ser IfW dette først og fremst som en trussel mot verdens nest største økonomi, Kina.

– Men det kan endre seg raskt. Forsinkelser i håndteringen av konteinere i Kina kan også påvirke handelen i Europa, påpeker Stamer.

(NTB)