<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gram Car Carriers rir bølgen

Børsferskingen Gram Car Carriers har skutt opp på børs som følge av et brennhett bilfraktmarked. Nå kommer også utbyttene.

Publisert 18. feb. 2022 kl. 09.21
Oppdatert 18. feb. 2022 klokken 14.52
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 269 ord
OPPDATERER: Konsernsjef Georg A. Whist (t.v.) og Ivar Hansson Myklebust i Gram Car Carriers. Foto: Marthe Haarstad

 

Bilskipsrederiet Gram Car Carriers debuterte på Euronext Growth den 31. januar, etter å ha mislykkes med å hente penger og gå på børs i november.

Men de som slang seg på har fått godt betalt. Fredag er rederiet ute og oppdaterer investorene om den nåværende markedssituasjonen, en oppdatering som bærer preg av sterke forhold.

Nå har Gram en ordrereserve på 150 millioner dollar, etter å ha sluttet ut «Viking Passero» på en treårig kontrakt til 27.700 dollar dagen.

Det opplyses videre at snittinntjeningen (TCE) for rederiets 18 skip og fire tredjepartsskip var på 14.200 dollar i fjerde kvartal.

Og trenden med høyere inntjening fortsetter i første kvartal og inn i andre kvartal, ifølge rederiet, med «Viking Diamond», «Viking Passero» og «Viking Emerald» på nye kontrakter.

Kursrally og utbytte

Tegningskursen i emisjonen ble satt til 53 kroner, noe som ga rederiet en prising på 1,5 milliarder. Siden har kursen skutt til værs i takt med et stadig sterkere marked for frakt av biler.

Fredag ettermiddag handles aksjen til 82 kroner, som priser selskapet til nær 2,4 milliarder. Det tilsvarer en kursoppgang på snaut 55 prosent siden noteringen.

Nå sikter rederiet seg inn for å annonsere det første utbyttet i forbindelse av fremleggelsen av rapporten for fjerde kvartal den 28. april.

Rederiet har et mål om å utbetale minst 50 prosent av inntjening pr. aksje (EPS) i utbytte.

– Vi har mange nye fartøy som nærmer seg kontraktsfornyelser, noe som ventes å gi en stødig nyhetsstrøm de kommende månedene. Med stigende rater og lengre kontrakter venter vi vekst i inntjeningen og økt visibilitet til støtte for aksjonæravkastning i form av attraktive utbytter, sier adm. direktør Georg Whist i en kommentar.