– Det blir et fantastisk selskap og en fantastisk aksje. Dette har ligget i kortene, så det er ikke så overraskende faktisk, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities og legger til:
– Det har nok vært harde forhandlinger.
Torsdag kom nyheten om at Frontline og Euronav vil slå seg sammen - en fusjon som Haavaldsen snakket om i Finansavisen helt tilbake i oktober.
Tankrederiet vil ha en markedsverdi på mellom fire og fem milliarder dollar, altså fort 40 milliarder kroner.
– Dette blir Mærsk i råvareshippnig. Det er imponerende, sier Haavaldsen og fortsetter:
– De skaper et beist av et selskap på vei inn i et tankmarked som også blir veldig spennende, så timingen er god.
Han peker på at de kontrollerer 70 av de store tankskipene i VLCC-klassen av et marked på drøye 800. I suezmax-klassen vil de få en enda høyre markedsandel, påpeker han.
– Tankratene er på vei opp «as we speak», med unntak av VLCCer.
Analysesjefen mener sammenslåingen er gode nyheter for aksjonærene i begge rederiene. Frontline-aksjen reagerte først med å falle rundt fem prosent på Oslo Børs torsdag, men har hentet inn en del av nedgangen. Euronav-aksjen steg imidlertid over 10 prosent på nyheten fra start.
Euronav-aksjonærene får 1,45 Frontline-aksjer per aksje de selv eier, men Haavaldsen mener de egentlig burde fått 1,75 basert på verdijustert egenkapital, og at Frontline-aksjonærene dermed kommer gunstig ut av transaksjonen.