<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– De skaper et beist

Paretos analysesjef så Frontline-fusjonen med Euronav komme for mange måneder siden. Nå roser han sammenslåingen som han mener er vinn-vinn for aksjonærene i begge tankrederiene.

Publisert 7. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 235 ord

   

– Det blir et fantastisk selskap og en fantastisk aksje. Dette har ligget i kortene, så det er ikke så overraskende faktisk, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities og legger til: 

– Det har nok vært harde forhandlinger.

Torsdag kom nyheten om at Frontline og Euronav vil slå seg sammen - en fusjon som Haavaldsen snakket om i Finansavisen helt tilbake i oktober.

Tankrederiet vil ha en markedsverdi på mellom fire og fem milliarder dollar, altså fort 40 milliarder kroner. 

– Dette blir Mærsk i råvareshippnig. Det er imponerende, sier Haavaldsen og fortsetter:

– De skaper et beist av et selskap på vei inn i et tankmarked som også blir veldig spennende, så timingen er god.

Han peker på at de kontrollerer 70 av de store tankskipene i VLCC-klassen av et marked på drøye 800. I suezmax-klassen vil de få en enda høyre markedsandel, påpeker han.

– Tankratene er på vei opp «as we speak», med unntak av VLCCer.

Analysesjefen mener sammenslåingen er gode nyheter for aksjonærene i begge rederiene. Frontline-aksjen reagerte først med å falle rundt fem prosent på Oslo Børs torsdag, men har hentet inn en del av nedgangen. Euronav-aksjen steg imidlertid over 10 prosent på nyheten fra start.

Euronav-aksjonærene får 1,45 Frontline-aksjer per aksje de selv eier, men Haavaldsen mener de egentlig burde fått 1,75 basert på verdijustert egenkapital, og at Frontline-aksjonærene dermed kommer gunstig ut av transaksjonen.