Inntjeningen i capesize-markedet, som er bestemmende for ratene 2020 Bulkers' åtte store malmskip i newcastlemax-klassen oppnår, har stupt mer enn 60 prosent den siste måneden til 8.800 dollar dagen.
Mye av nedgangen skyldes svak kinesisk etterspørsel, tørrlastfartens viktigste marked, som følge av nedgang i verdensøkonomien, høy inflasjon og svak stålproduksjon.
Men 2020 Bulkers tjener fremdeles penger. Med to skip på faste kontrakter med snittrater på 31.640 dollar dagen, går rederiet i pluss så lenge capesize-ratene er over 5.000 dollar pr. dag.
Newcastlemax-skipene oppnår en premie på grunn av større lastekapasitet enn standard capesize-skip. På toppen av det hele kommer såkalte scrubber-fordeler.
Måker ut utbytter
Av presentasjonen fremgår det at rederiet har utbetalt månedlige utbytter i 25 måneder på rad. Det samlede utbyttet på 0,52 dollar pr. aksje i andre kvartal, utgjør en annualisert avkastning på rundt 18 prosent på dagens aksjekurs.
Siden rederiet fikk den første båten på vannet i tredje kvartal 2019, har 2020 Bulkers tilbakebetalt 72 prosent av den innskutte egenkapitalen i form av utbytter til aksjonærene.
2020 Bulkers
(Mill. USD) | 2. kv./22 | 2. kv./21 |
Driftsinntekter | 23,3 | 28,4 |
Driftsresultat | 14,5 | 19,6 |
Resultat før skatt | 12,0 | 17,1 |
Resultat etter skatt | 12,0 | 17,1 |
Rederiet hadde inntekter på 23,3 millioner dollar i andre kvartal, ned fra 27,0 millioner dollar i samme periode året før. Det ga et resultat etter skatt på 12,0 millioner dollar, mot 17,1 millioner dollar året før.
Hittil i tredje kvartal har har de gjennomsnittlige time charter-inntektene vært på 30.300 dollar pr. dag. Styret har tidligere besluttet å utbetale et utbytte på 0,18 dollar pr. aksje for juli.
Onsdag ettermiddag handles aksjen ned 1,3 prosent til 107,40 kroner, noe som priser rederiet til vel 2,39 milliarder kroner. Hittil i år er aksjen – hensyntatt utbytter – opp 2,9 prosent.