<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Går i pluss i dårlig marked

Tørrlastmarkedet har falt til lave nivåer, men 2020 Bulkers tjener likevel penger, og sender utbytter rett tilbake til aksjonærene.

Publisert 17. aug. 2022 kl. 08.15
Oppdatert 17. aug. 2022 klokken 13.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 266 ord
SORTE TALL: Til tross for at tørrlastmarkedet har falt kraftig den siste tiden, tjener rederiet 2020 Bulkers penger. Her ved styreleder og største aksjonær Magnus Halvorsen. Foto: Iván Kverme

 

Inntjeningen i capesize-markedet, som er bestemmende for ratene 2020 Bulkers' åtte store malmskip i newcastlemax-klassen oppnår, har stupt mer enn 60 prosent den siste måneden til 8.800 dollar dagen.

Mye av nedgangen skyldes svak kinesisk etterspørsel, tørrlastfartens viktigste marked, som følge av nedgang i verdensøkonomien, høy inflasjon og svak stålproduksjon.

Men 2020 Bulkers tjener fremdeles penger. Med to skip på faste kontrakter med snittrater på 31.640 dollar dagen, går rederiet i pluss så lenge capesize-ratene er over 5.000 dollar pr. dag.

Newcastlemax-skipene oppnår en premie på grunn av større lastekapasitet enn standard capesize-skip. På toppen av det hele kommer såkalte scrubber-fordeler.

Måker ut utbytter

Av presentasjonen fremgår det at rederiet har utbetalt månedlige utbytter i 25 måneder på rad. Det samlede utbyttet på 0,52 dollar pr. aksje i andre kvartal, utgjør en annualisert avkastning på rundt 18 prosent på dagens aksjekurs.

Siden rederiet fikk den første båten på vannet i tredje kvartal 2019, har 2020 Bulkers tilbakebetalt 72 prosent av den innskutte egenkapitalen i form av utbytter til aksjonærene.

2020 Bulkers

 
(Mill. USD) 2. kv./22 2. kv./21
Driftsinntekter 23,3 28,4
Driftsresultat 14,5 19,6
Resultat før skatt 12,0 17,1
Resultat etter skatt 12,0 17,1

Rederiet hadde inntekter på 23,3 millioner dollar i andre kvartal, ned fra 27,0 millioner dollar i samme periode året før. Det ga et resultat etter skatt på 12,0 millioner dollar, mot 17,1 millioner dollar året før.

Hittil i tredje kvartal har har de gjennomsnittlige time charter-inntektene vært på 30.300 dollar pr. dag. Styret har tidligere besluttet å utbetale et utbytte på 0,18 dollar pr. aksje for juli.

Onsdag ettermiddag handles aksjen ned 1,3 prosent til 107,40 kroner, noe som priser rederiet til vel 2,39 milliarder kroner. Hittil i år er aksjen – hensyntatt utbytter – opp 2,9 prosent.