Skyhøye rater i LNG
Moderne LNG-skip tjener nå 220.000 dollar dagen på en ett års kontrakt. Clarksons-analytiker Frode Mørkedal tror at shippingmarkedet for LNG vil holde seg stramt i flere år.
Tegn på at oljeetterspørselen i Asia tar seg opp, flatere oljepriskurve og relativt lave tanknybyggleveringer er blant forholdene som legger til rette for et sterkt råoljetankmarked fremover, mener adm. direktør Lars H. Barstad i Frontline.
– Jeg har veldig tro på et sterkt marked fremover, og jeg liker at oppgangen i markedet har kommet gradvis, sier han til TDN Direkt under Pareto Securities' energikonferanse torsdag.
– Med Russland, som har vært en «svart svane»-hendelse, har samtidig kinesisk etterspørsel skuffet mye. Hvis Kina hadde kjørt for fullt nå med den situasjonen vi har i Russland og Ukraina, så hadde oljeprisen sikkert vært oppe i 200 dollar, sier han.
Barstad sier at det virker som etterspørselen i Asia har begynt å ta seg opp den seneste tiden.
– De siste par månedene og litt før det, har amerikansk eksport i stor grad gått til EU, og det samme gjelder eksport fra Vest-Afrika. Hvis det går til Europa, så favoriserer det Suezmax eller Aframax ettersom å ta en VLCC til Europa ikke er like enkelt logistikkmessig, sier Frontline-sjefen.
I tillegg trekker han frem at oljepriskurven er blitt flatere.
– Oljeprisen har vært i backwardation, og da vil du heller ikke fylle opp båten med 2 millioner fat på en VLCC, da fyller du heller båten med 750.000 til 1 million fat på grunn av den risikoen eller eksponeringen du har som oljetransportør, men dette har nå endret seg. Oljekurven er nå flat, og da har du ikke «hedging»-problemet når du selger olje, for eksempel til Kina, som er en 60-dagers reise. Det er nesten to måneder fra du laster oljen til du leverer den, sier han videre.
Investeres for lite
På tilbudssiden sier han at tankshipping er i samme situasjon som oljeindustrien generelt, at det investeres lite.
– Det har ikke vært noe insentiv til å investere penger i ny transportkapasitet. Det er ikke noe man kan fikse fort, sier Barstad.
Etter en periode der svært mange ordrer er blitt plassert på container-, LNG- og LPG-skip, gjør dette at skipsverftene har mer enn nok å gjøre, ifølge Barstad.
– Når noen ønsker å bestille en tankbåt, så har ikke skipsverftene kapasitet. De kan ikke bygge en båt for deg, for å si det sånn. Uansett om du vil, så får du det ikke til, sier Barstad.
Ser Euronav-suksess
Ellers mener Barstad at sammenslåingsløpet Frontline har lagt med Euronav vil bli en suksess, uansett om det blir en fullstendig fusjon eller ikke.
– Det er to utfall; Det ene er at vi får mer enn 75 prosent av aksepten fra Euronav sine aksjonærer, og da blir det en fusjon. Hvis vi ikke får det, så blir det etablering av en gruppe hvor Euronav vil se ut som et datterselskap av Frontline, og da kan vi fortsatt oppnå de samme synergiene, den kritiske massen og de tingene vi ønsker å gjøre i denne transaksjonen, sier han.
(TDN Direkt)