Anders Redigh Karlsen i Kepler Cheuvreux oppjusterer kursmålet på Frontline til 199 kroner fra tidligere 145 og gjentar kjøp. Det gir en oppside på 40 prosent, selv etter opptur på nærmere 160 prosent siden bunnen i januar.
«Tankmarkedene har styrket seg og vi hever våre spotrateprognoser på kort sikt for å reflektere dette. Eiendelsverdier og inntjening har økt og dette har en betydelig innvirkning på estimerte verdier. I tillegg bidrar valutaeffekter med en svakere krone mot dollar til kursmålshevingen», heter det fra Redigh Karlsen, ifølge TDN Direkt.
Kepler-analytikeren mener også at ettersom tankmarkedet bedrer seg, er dette grunn nok til å se på Frontline uavhengig av utfallet av den planlagte fusjonen med Euronav.
«Frontline fyrer nå på alle sylindre. Vi forventer et sterkt tredje kvartal, men et enda sterkere fjerde kvartal. Utbytte pr. aksje kan komme til å bli holdt tilbake for å unngå å endre det avtalte bytteforholdet med Euronav», skriver meglerhuset.
Ekstremt marked
Tanksektoren har eksplodert i år og flere profilerte investorer har tjent svært gode penger på investeringene. Den største av dem alle er shippingkongen John Fredriksen, som har tjent rått på kursoppgangen i Frontline.
Frontline-sjef Lars Barstad peker på at grunnen til den voldsomme veksten er at flåteveksten – altså antall nye skip som forventes å bli levert i markedet – er svært lav.
– Det er et veldig lavt antall nye skip som kommer til markedet og det vil ta år før denne utviklingen kan snus, og man må tilbake til tidlig 2000-tallet for å se noe lignende, sier han.
Flere analytikere peker på så å si null flåtevekst fremover, og ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen går så langt at han spår at tankmarkedet kommer til å bli utsolgt i 2024. Det bidrar til at analytikeren tror snittratene for VLCC-skip vil være på spinnville 104.000 dollar dagen samme år.
Gjennomsnittskursmålet på Frontline ligger nå på 173 kroner. Det gir en oppside på over 20 prosent.