<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Inntektene stupte, men nå kommer utbyttet

Gassfraktselskapet måtte også se bunnlinjen forverres dramatisk i tredje kvartal. Utsiktene ser imidlertid bedre ut, ifølge adm. direktør. 

Publisert 29. nov. 2022
Oppdatert 29. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 317 ord
LA FREM TALL: AWILCO LNG. Aleksander Wisløff

 

Gassfraktselskapet Awilco LNG leverte langt svakere i tredje kvartal i år sammenlignet med både fjoråret og foregående kvartal.

Inntektene fra frakten sank fra 14,3 millioner dollar i fjor til 4,8 millioner i år – ned hele 66 prosent.

Det svake kvartalet var indikert i kvartalsrapporten for andre kvartal, ifølge adm. direktør Jon Skule Storheill.

– Begge skipene hadde lengre perioder med null aktivitet mellom kontraktene, som følge av nedstengningen av Freeport LNG. Kostnadene for klargjøring til neste kontrakt var også unormalt høye som følge av høye drivstoffkostnader, sier Storheill. 

Utgiftene holdt seg på det jevne, men driftsresultatet ble likevel svekket til et tap på 1,8 millioner dollar. Samme periode i fjor endte resultatet på driften på 7,6 millioner dollar.  

Finansutgiftene steg med 0,8 millioner dollar i år, og det gjorde at bunnlinjen fikk et kraftig fall. Ned fra positive 35.000 dollar i fjor endte bunnlinjen i år med tap på 5,1 millioner dollar.

Flåteutnyttelsen var på 44 prosent i tredje kvartal, ned fra 88 prosent i andre. Timecharter-ekvivalentsatsen var på 24.800 dollar pr. dag. 

Nå kommer utbyttet

Storheill trekker likevel frem at fremtiden ser lysere ut.

– Vi har sikret kontrakter på sterke rater for skipene våre som vil sikre stabile og solide inntekter gjennom 2023 og store deler av 2024. 

Selskapet har også blitt enige om en revidert utbyttepolitikk som vil implementeres i de kommende kvartalene. Utbyttene vil betales kvartalsvis. 

Ettersom begge skipene i selskapet er utleid på fastrate timecharterkontrakt, med første ledig fartøy fra august 2024, vil selskapet fokusere på drift og returnere kontanter til sine aksjonærer, opplyses det.

«Etterspørselen etter energi fra Europa fortsatte i samme tempo i tredje kvartal som i andre kvartal 2022. Gasslagrene fylles opp samtidig som været er mildt og etterspørselen redusert, noe som fører til at fartøyer venter på å slippe inn i Nord-Europa. Til tross for dette ser vi et veldig sterkt spotmarked og økt etterspørsel fra befraktere for å sikre tonnasje på mellomlang sikt», heter det i rapporten.