<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skipsverdiene opp 45 prosent

Dagsratene for mellomstore produkttankere er mangedoblet det siste året. Skipsverdien har steget kraftig.

Publisert 2. des. 2022
Oppdatert 2. des. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
VERDIFULL: Mangedobling av ratene har sendte skipsverdiene på MR-tankere opp 45 prosent i år. Her DSD Shippings Stavanger Pride 50.000-tonner. DSD Shipping
VERDIFULL: Mangedobling av ratene har sendte skipsverdiene på MR-tankere opp 45 prosent i år. Her DSD Shippings Stavanger Pride 50.000-tonner. DSD Shipping

Verdien på mellomstore produkttankere (Medium range - MR), som brukes til frakt av rene kjemikalier, petroleumsprodukter og olje, har ikke vært høyere siden finanskrisen i 2008, ifølge Vesselsvalue.

Verdien på en fem år gammel MR har steget med 45 prosent siden nyttår, fra 30,32 millioner dollar til 44,01 millioner dollar. Omsetningen av slike skip har også steget med 15 prosent fra i fjor, til 218 så langt i år, fremgår det av ukens oppdatering.

Produkttankere - størrelser

Aframax – Long Range 2 (LR2): 80.000 – 120.000 dwt

Panamax – Long Range 1 (LR1): 60.000 – 80.000 dwt

Handymax – Medium Range (MR): 20.000 – 55.000 dwt

Energy Insights by McKinsey

Her trekkes det også frem noen eksempler på hva skip er blitt solgt for i det siste. Celsius Roskilde (46.100 DWT) som ble levert fra Hyundai Mipo i juli 2009, er ikke representativ for fem år gamle skip, men ble nylig solgt for 28 millioner dollar.

Ratene mangedoblet 

Ratene for MR har vært volatile i år, men inntjeningen er nå god, meldes det.  Ratene (TC2 og TC14) nådde toppen på 66.897 dollar pr. dag sist uke, noe som var opp ikke mindre enn 767 prosent fra i fjor på samme tid, da ratene var 7.717 dollar pr. dag. 

Som en følge av sanksjonen mot russiske petroleumsprodukter, som trer i kraft 5. februar 2023, antydes det i ukens rapport fra Vesselsvalue at ratene kan stige ytterligere i 2023.

Oversikt over fraktdistanser

TC1 - Middle East Gulf to Japan (CPP, UNL, naphtha condensate)
TC2_37 - Continent to US Atlantic coast (CPP, UNL)
TC5 - Middle East Gulf to Japan (CPP, UNL, naphtha condensate)
TC6 - Algeria to European Mediterranean (CPP, UNL)
TC7 - Singapore to east coast Australia (CPP)
TC8 - Middle East Gulf to UK-Cont. (CPP, UNL)
TC9 - Baltic to UK-Cont. (CPP, UNL, ULSD)
TC10 - South Korea to NoPac west coast (CPP/UNL)
TC11 - South Korea to Singapore (CPP)
TC12 - Sikka (WCI) to Japan (naphtha)
TC14 - US Gulf to Cont. (CPP, UNL, diesel)
TC15 - Med / Far East (naphtha)
TC16 - Amsterdam to offshore Lome (CPP)
TC17 - Middle East Gulf to East Africa
TC18 - US Gulf to Brazil
TC19 - Amsterdam to Lagos (CPP)

MR Atlantic Basket (TC2 TCE & TC14 TCE)
MR Pacific Basket (TC11 TCE & TC12 TCE)

Baltic Clean Tanker Index (BCTI): Average (TC1, TC2_37, TC5, TC6, TC9, TC16)*4.54072288

The Baltic Exchange