Mowi falt 10 prosent etter lakseprisoppdatering

Ifølge Christian Olsen Nordby i Kepler Cheuvreux skyldes kursfallet i Mowi at mange utenlandske investorer har solgt aksjer basert på en artikkel om lakseprisen.

KRAFTIG FALL: Konsernsjef Ivan Vindheim i Mowi så fredag verdier for 10 milliarder kroner bli barbert bort etter at utenlandske investorer dumpet aksjer. Foto: Iván Kverme

Fredag raste Mowi-aksjen ned 10 prosent på en ellers nøytral børsdag. Kursen stengte i 175,50 kroner og verdier for 10 milliarder kroner ble blåst bort.

– Kursfallet er voldsomt. Det er antageligvis på grunn av at lakseprisen faller og det ble faktisk kjent allerede i går. I dag etter lunsj skrev Intrafish en artikkel om prisfallet og ting kan tyde på at de utenlandske investorene har solgt unna aksjer basert på det, sier Kepler Cheuvreux-analytiker Christian Olsen Nordby.

Han har en kjøpsanbefaling på Mowi med et kursmål på 243 kroner og synes oppdrettsektoren er attraktiv.

– På kort sikt kan det komme litt distraksjoner med tanke på markedstilgang til USA og Asia. Underliggende er jeg veldig positiv, men som investor må man tåle kortsiktige kurssvingninger slik vi ser i dag, sier han.

Oslo Børs' sjømatindeks var fredag ned 4,99 prosent og ingen av sjømataksjene endte i pluss. Bakkafrost falt 6,45 prosent, mens Lerøy Seafood var ned 3,81 prosent. 

Stor usikkerhet

I artikkelen til Intrafish står det at lakseprisen faller, men det er stor usikkert om hvor stort fallet blir. Ifølge kilder nettavisen har snakket med handler det om å sikre seg og holde hjulene i gang.

SELGER: Ifølge Christian Olsen Nordby i Kepler Cheuvreux har utenlandske investorer solgt unna aksjer på grunn av en lavere laksepris. Foto: Kepler Cheuvreux

– Det er enorme utfordringer med logistikken, særlig med fly. Det kommer kanselleringer hele tiden, sier en eksportør til IntraFish.

– Alt handler om å sikre seg, og minimere risiko. Vi vil ikke risikere å få kanselleringer og sitte igjen med masse fisk vi ikke får solgt, eller at vi må dumpe prisen og selge med store tap, sier en annen eksportør.
– Jeg prøvde å kjøpe på 55 kr pr. kilo for 3 kg+ i Oslo av noen av de store. Det ble kontant avvist. Dette nivået er dessuten for høyt til å selge til europeiske kunder, og det er svært lite flyfrakt tilgjengelig. Dermed blir det ikke noe handel, sier en eksportør.

Sprik i forventninger

En foredler sier at det er store sprik i prisforventninger og mange forsøker å redusere volumer på kontrakter de har.
– Denne uken har vi hørt priser på alt mellom 50 og 60 kroner pr. kilo. Neste uke tror jeg at det ender et sted mellom 50 og 55 kroner pr. kilo, selv om noe store, integrerte selskap prøver seg på høyere, sier han, og legger til:
– Markedet i USA er i realiteten stengt, og det er Europa som gjelder. Mange snakker om at markedet i Asia er bra. Det kan så være, men det er nesten ikke noe transportkapasitet dit, så det spiller ikke så mye rolle nå, sier han.