Nordlaks investerer i sin andre brønnbåt med hybrid fremdrift. Fartøyet MS «Harald Martin» skal frakte levende laks til selskapets land- og sjøbaserte havbruksanlegg og slakteri på Børøya i Hadsel.
Søsterskipet «Bjørg Pauline» er allerede i drift på LNG-gass og batterier, noe som kutter klimagassutslippene med 20 prosent sammenlignet med konvensjonelle brønnbåter.
Nordlaks finansierer de to skipene med et lån på 300 millioner fra Eksfin, med garantier fra SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank1 Nord-Norge. Lånet har en løpetid på 12 år.
Selv om skipet bygges ved det tyrkiske verftet Tersan Shipyard byr nybygget på muligheter for flere norske leverandører. NSK Ship Design i Harstad har designet fartøyet, og Cflow og Kongsberg Gruppen skal stå på leverandørlisten.
– Vi har bistått næringen med finansiering av 15 brønnbåter de siste tre årene, og samtlige har gitt norske leverandører betydelige kontrakter. At næringen er innovativ, klima- og miljøvennlig er et konkurransefortrinn, og samtidig en faktor vi vektlegger når vi finansierer norsk eksport, sier Eksfin-sjef Tone Lunde Bakker i en pressemelding.