<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norskeid bettingselskap prises til 850 millioner

Verdien på bettingselskapet Coolbet har på få år skutt i været. Når selskapet henter inntil 70 nye millioner prises selskapet til 850 millioner kroner.

    Publisert 13. nov. 2019 kl. 20.53
    Oppdatert 14. nov. 2019 klokken 19.46
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 792 ord
    KASTER IKKE KORTA: Cherry-gründer, pokerspiller og milliardær Morten Klein kontrollerer Coolbet-aksjer for rundt 82 millioner kroner. Foto: Rolf Øhman

    Det norsk-estiske bettingselskapet ble priset til 215 millioner kroner i 2017, en prising som steg til 360 millioner under en emisjon på 40 millioner i mai 2018. Allerede året etter ble det hentet nye 74 millioner kroner, og investorene godtok prisingen på 727 millioner kroner.

    Nå hentes ytterligere 3-5 millioner euro, med mulighet for opptil 7 millioner euro, om etterspørselen er der. Og prisingen? 850 millioner kroner.

    GÅR INN SELV: Daglig leder Anders Karlsen kjøper aksjer for 2,5 millioner i emisjonen. Foto: Coolbet

    – Grunnlegger og styreformann Jan Svendsen, finansdirektør Yannick Svendsen og jeg tegner oss for 1 million euro i emisjonen, sier daglig leder Anders Karlsen i Coolbet til Finansavisen.

    I tillegg tegner Watford-sponsor Tim Heath seg for 1 million euro mens bettinginvestor Morten Klein tar sin pro rata-andel, som er rundt 10 prosent av emisjonsvolumet.

    Profilerte investorer som Ketil Skorstad, Andenæs-gruppen, Grunde Eriksen og Jon Are Nordbrekken er blant selskapets andre norske aksjonærer.

    Coolbet er selskapsregistrert i Estland.

    Stor vekst

    – Dette skal brukes for videre vekst, med nye markeder og videreutvikling av vår tekniske plattform, sier Karlsen.

    I 2019 forventer selskapet netto-inntekter (NGR) på 220 millioner kroner, en solid økning fra 125 millioner året før. Gjennom de seneste tre månedene har Coolbet hatt 60.000 aktive kunder, og forventer en sterk økning neste år.

    DA CAPO: Jan Svendsen er blant tungvekterne i norsk spillindustri. Etter salget av Nordicbet, som gav rundt 90 millioner i gevinst, startet han Coolbet. Svendsen blar opp 5 millioner i emisjonen og eier etter dette omtrent 16 prosent av aksjene, med en verdi rundt 128 millioner norske kroner. Foto: Coolbet

    – Forventningen er en ytterligere økning på 50 prosent, sier Karlsen.

    – Når vil dere bli lønnsomme?

    – Da vil vi være profitable i tredje kvartal i 2020, sier Karlsen.

    Coolbet har kunder i Norge, Island, Sverige, Finland, Estland, og senest Chile og Canada.

    – Mye av suksessen er på et godt oddsprodukt, som to år på rad er kåret til Norges beste av spillavis TIPS, sier han.

    Går egne veier

    I en tid hvor flere og flere aktører kjøper odds og plattform-tjenester går nå den norske aktøren motsatt vei.

    - Vi setter eierskap høyest, og vil derfor eie mest mulig av verdikjeden. I vårt tilfelle vil det si eierskap av plattform, sportsbook-software, interne spesialister og kunder, sier bettingsjefen.

    Karlsen forteller at selskapet også kunne ha kjøpt disse tjenestene, men at man da har lite eller ingen kontroll med odds-produktet.

    – Har man dette selv, så er det egentlig kun ressurser som setter begrensninger på det man kan gjøre. I tillegg vil vi ha et differensiert produkt, og tilby et bedre produkt enn våre konkurrenter, sier han.

    I Norge har spillselskapet satset stort på slagordet #sjekkoddsen, og ber samtidig forbrukerne se hvor de får mest for pengene.

    – Der markedet opererer med sports-marginer på mellom syv og 10 prosent er vi fornøyde med å ligge mellom fem og seks prosent, sier han, og forteller hvorfor:

    – Det vi taper på marginen, tar vi igjen med høyere omsetning og fornøyde og lojale kunder, sier Karlsen.

    PÅ EIERSIDEN: Investor Ketil Skorstad. Foto: Eivind Yggeseth

    Utvider til Sør- og Nord-Amerika

    Og med friske penger på bok sikter Coolbet seg inn mot nye markeder i den nærmeste perioden.

    - Inntil nylig har vi holdt oss til de markedene hvor selskapet har hatt erfaring fra tidligere. Men i sommer lanserte vi våre tjenester i Sør-Amerika og Chile, sier Karlsen.

    Starten i Chile var ifølge Karlsen “fantastisk”, både med tanke på aktive kunder og omsetning.

    – Det viser at vårt konsept og produkt fungerer på andre kontinenter, og gir oss et klart bevis på at Coolbet vil gjøre det meget bra andre steder enn i Norden, sier Karlsen, og legger til:

    - Canada er vårt nyeste marked, hvor vi lanserte forrige uke. De er kanskje enda mer sportsfrelste enn oss, og ishockey er minst like populært som fotball er for oss nordmenn. Da føles det godt at vi har et av markedets beste tilbud på ishockey, sier han.

    Det siste satsningsområdet i 2019 vil være i Danmark, hvor det nå venter på dansk lisens.

    – Det er et kvalitetstegn

    Det skal være et fåtall av tilbydere som selger odds-produkter til spillselskaper, ifølge Karlsen.

    – Faktisk overraskende få, sier han.

    – Hvorfor det?

    – Det er komplekse tekniske systemer, i tillegg til at det kreves stor kompetanse og ressurser for den operative delen, sier han.

    – Men vi sitter på en uvurderlig eiendom med vår plattform og sportsbook-software. I tillegg har vi ekstrem kompetanse på både det teknologiske og fra produktsiden, sier han.

    Coolbet er visstnok allerede blitt kontaktet av store internasjonale spillselskap om enten kjøp eller «leasing» av selskapets odds-tjenester.

    – Det er et kvalitetstegn vi skal være stolte av, og vi har et klart definert mål om bli en ledende tilbyder av å selge odds- og plattform tjenester, sier Karlsen.

    Selskapet påstår at 2020 vil bli et gigantisk år, med både fotball-EM og sommer-OL i Tokyo, hvor interessen for oddsspill ventes å bli rekordstor.