Spill og vinn - så snakker vi ikke om tapene

Reklame for boliglån og aksjekjøp krever store advarsler. Men Jorun Stiansen og Postkodelotteriet kan lokke med milliongevinster uten å fortelle om tapsprosenten.

BLI MED Å VINNE: – Vi skal dele ut millioner av kroner. Det som gjør det så gøy å vinne er at når naboen vinner så vinner du og - hvis du har kjøpt lodd da. Kjøp lodd på Postkodelotteriet, jubler Jorun Stiansen i reklame for Postkodelotteriet. Foto: Postkodelotteriet
Spill

– Vi skal dele ut millioner av kroner. Det som gjør det så gøy å vinne er at når naboen vinner så vinner du og - hvis du har kjøpt lodd da. Kjøp lodd på Postkodelotteriet! oppfordrer Jorun Stiansen i TV-reklamer.

Ikke ett sted står det at 50 prosent av innsatsen forsvinner. I stedet ser man glade spillere som trekker opp alt fra titusener til hundretusener til både en halv million kroner og til og med én million kroner etter at like sjarmerende Tom Stiansen også er blitt frontfigur for spillet.

Lotteritilsynet er ikke opptatt av at ikke fakta kommer frem bare spillene ikke skaper spillavhengighet.

Finans advarer

Markedsføringen av spill står i sterk kontrast til markedsføringen daglig leder Henrik Sommerfelt i CMC Markets bedriver når han oppfordrer nordmenn til å investere i verdipapirer.

I all markedsføring fra CMC må all fakta frem. Han får ikke kjøre et sekund TV-reklame uten at følgende advarsel står: «75% av ikke-profesjonelle kunder taper penger når de handler CFDer. Du bør vurdere om du har råd til å ta den høye risikoen for å tape pengene dine.»

Trolig taper flere enn 75 prosent penger når de spiller Postkodelotteriet.

Og skal man sende en radioreklame med markedsføring av boliglån må man lese opp en lang tekst som forteller om effektiv rente og hva de samlede lånekostnadene blir i et gitt eksempel.

FULl JUBEL: Postkodelotteriet Jorun og Tom Stiansen har vært ute og delt ut premier - i dette tilfellet med lave premier, men i andre tilfeller får vinnerne både en halv og en hel million. Foto: Postkodelotteriet

50 prosent til spillerne

Men der Finanstilsynet krever fakta på bordet fra finansselskapene, har Lotteri- og Stiftelsestilsynet ikke tenkt på at Postkodelotteriet teppebomber nordmenn med aggressiv spillreklame uten faktainformasjon.

– Vi skal dele ut millioner av kroner. Det som gjør det så gøy å vinne er at når naboen vinner så vinner du og - hvis du har kjøpt lodd da. Kjøp lodd på Postkodelotteriet!
Jorun Stiansen

I stedet henviser de høflig til WWF som sammen med SOS Barnebyer er eier av spillkonsesjonen, og mottager av 50 prosent av overskuddet fra Postkodelotteriet.

Men WWF ønsker ikke å svare de heller. Ikke før vi har snakket med Postkodelotteriet selv.

– At ikke alle vinner i et lotteri er noe de fleste kjenner til, sier Roger Magnergård i Postkodelotteriet

50 prosent av pengene skal gå til gevinster, men i oppstartsåret har de lovet et fast beløp som tilsvarer 70 prosent. Av det gjenværende går halvparten, dvs 15 prosent til SOS Barnebyer og WWF og de resterende 15 prosentene til Postkodelotteriet selv.

Fra og med 2020 blir fordelingen 50 prosent til spillerne, 25 prosent til veldedighet og 25 til lotteriet.

– Vi er lydhøre

– Vår markedsføring er ikke aggressiv, men aktiv og med glade mennesker. Jeg har vært med rundt og hilst på mange vinnere. De blir utrolig glade og synes det er bra at alle naboene vinner også. Det er fantastisk å se at de klemmer hverandre og tar selfies.

– Er det rart at vinnerne er fornøyde?

– Ja, for noen vinner 100.000 mens naboer kanskje vinner 3.000 kroner.

– Vi har kontinuerlig dialog med Lotteritilsynet, og er veldig lydhøre for hva de sier og gjør. Vi gjør heller litt mer enn det som forventes, for det er vanskelig å få lisens i Norge. Vi er takknemmelige for å komplettere Norsk Tipping. Når de gir penger til idrett, gir vi til WWF og SOS Barnebyer, eller kanskje andre i fremtiden, sier Magnergård.

Er fokus gevinst eller støtte?

Vel tilbake hos presseansvarlig Julie Wentzel Frøland i WWF får Finansavisen følgende svar pr. e-post:

«Akkurat denne informasjonen du etterlyser har ikke vært et tema. Vi er sikre på at de aller fleste er innforstått med at man sannsynligvis ikke vinner når man kjøper lodd, slik det er i alle lotteri. Men skulle det komme spørsmål eller bekymringer rundt dette fra Lotteritilsynet, vil vi selvsagt vurdere det på nytt».

Kommunikasjonssjef Andreas Bjørnstad i SOS Barnebyer svarer tilsvarende:

«Hvis vi får tilbakemeldinger fra Lotteritilsynet eller andre relevante aktører om markedsføringen, vil vi ta en vurdering på dette».

- FOKUS PÅ SPILLAVHENGIGHET: Spesialrådgiver i Lotteritilsynet, Elna Berge. Foto: foto: lotteritilsynet

Og:

«Vi tror at folk flest er innforstått med at det å kjøpe lodd i et slikt lotteri først og fremst er en måte å støtte på, og at en eventuell gevinst er bonus».

Postkodelotteriets markedsføring med Jorun Stiansen og Tom Stiansen handler helt og holdent om spillernes gevinstmuligheter - dog uten at de faktiske gevinstmulighetene opplyses.

Jeg er enig i at fokuset er på gevinstene ved salg av lodd. Men det er ikke ulovlig
Elna Berge, Lotteri- og Stiftelsestilsynet

– Sett med forbrukerbriller...

Etter å ha vært runden rundt WWF, SOS Barnebyer og Postkodelotteriet er også Lotteri- og Stiftelsestilsynet beredt til å svare, men de er ikke opptatt av faktainformasjon.

– Når det gjelder regulering så er det spillavhengiget vi har fokus på. Postkodelotteriet skal ha grønne spill som ikke gir fare for spillavhengighet, sier spesialrådgiver Elna Berge i Lotteri og Stiftelsestilsynet.

– Jeg tror ikke folk kjøper lodd ut fra sannsynlighet for å vinne. Jeg tror de støtter et formål. Da er de mest opptatt av godkjent lotteri og kontrollert og at hvis de vinner, så er det hyggelig. Det er litt annerledes er med Lotto og Norsk Tipping.

– Burde ikke markedsføringen i så fall handlet om å gi støtte? Den handler bare om hvor mye du kan vinne.

– De opplyser hvem som støttes, men jeg er enig i at fokuset er på gevinstene ved salg av lodd. Men det er ikke ulovlig, sier hun.

AVVENTER LOTTERITILSYNET: Kommunikasjonssjef Andreas Bjørnstad i SOS Barnebyer. Foto: SOS BARNEBYER

– Sett med forbrukerbriller vil det være grei regel å opplyse om tilbakebetalingsprosent, men i markedsføringssammenheng blir det tungvint med masse opplysninger.

– Når banker tilbyr boliglån, må de opplyse om effektiv rente samt samlede lånekostnader for et eksempel - til og med når reklamen er på radio. Er det da vanskelig å ha en merkelapp på en TV-reklame?

– Jeg tenker at som forbruker er det en god opplysning. Det pågår et lovarbeid nå. Vi kan be medieavdelingen i kulturdepartementet vurdere dette.Vi må vurdere det.