<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Norsk Tipping driver spill for galleriet

Norsk Tipping har utlyst anbudskonkurranse på opptil 1,5 milliarder. Sist gang vant Norsk Tippings datterselskap på walk-over. Kjell Olav Skogen frykter det samme vil skje igjen.

Publisert 18. mai 2020
Oppdatert 20. mai 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 690 ord
Kjell Olav Skogen, adm. direktør Commfides Foto: Commfides

– Vi var med i anbudskonkurransen i 2014, men det var et spill for galleriet fordi de opererte med så korte tidsfrister. Vi kommer ikke til å bruke tid på dette igjen, sier adm. direktør Kjell Olav Skogen i Commfides.

IT-selskapet var med i konsortiet som den gang kom gjennom nåløyet i prekvalifiseringen. Finalerunden var mellom dette konsortiet, et annet selskap og Bypass, som er 50 prosent eiet av Norsk Tipping.

– Vi trakk oss. Det samme har jeg fått opplyst at det andre selskapet gjorde også. Norsk Tipping lyste ut konkurransen så sent at vi fikk altfor korte frister frem til eksisterende avtale med Bypass gikk ut, sier Skogen.

De kunne spart seg hele konkurransen. Det er misbruk av anskaffelsesreglene
Kjell Olav Skogen

– Det er misbruk

Nå har Norsk Tipping utlyst en konkurranse om «Tjenester for identifikasjon og betaling» der tidsplanen viser utlysning den 14. april, prekvalifisering 14. mai og endelig tilbudsfrist 26. juni.

– De kunne spart seg hele konkurransen. Det er misbruk av anskaffelsesreglene. Anbudsinnbydelsen er skrevet for dem som allerede har kontrakten, sier Skogen.

– Hensikten er å skape et skinn av konkurranse, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping er uenig med Skogen.

– Det er svært viktig for Norsk Tipping å oppnå reell konkurranse i alle anbudskonkurranser, sier hun.

UTSETTER: Kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping mener anbudskonkurransen er reell, og at de allerede har utsatt fristen. Foto: Norsk Tipping

Kontrakten det gjelder er stipulert å koste mellom 80 og 130 millioner kroner i året og løper seks år med opsjon på forlengelse i ytterligere seks år. Totalt snakker vi følgelig om opptil 1,5 milliarder kroner over 12 år.

Har utvidet frist

I 2014 endte imidlertid prosessen med at Norsk Tippings datterselskap sto igjen som eneste tilbyder.

– Vi var med i en lang forhandlingsrunde som het konkurransepreget dialog. Vi fikk beskjed om siste avgjørende tilbud med en veldig kort frist fordi vi hadde brukt så lang tid på selve tilbudsprosessen og forhandlingene. Det var ingen tid igjen, sier Skogen.

Også denne gangen er det lagt opp til prekvalifisering og påfølgende tilbudsfrist før det skal føres lange forhandlinger før en avgjørelse ikke kommer før i oktober.

– Innleveringsfrist av søknad for å delta var 14. mai. Denne fristen ble utvidet med en uke etter forespørsel fra en av de potensielle tilbyderne. Frist for innlevering av tilbud er utvidet tilsvarende og vil fortløpende vurder utvidelse av frister. Det understrekes at dette er første tilbudsfrist, og danner grunnlag for videre forhandlinger og avklaringer til høsten. Endelig tilbudsfrist er forventet å være oktober 2020, sier Tonje Sagstuen.

Det viktige er om det tilrettelegges for reell konkurranse
Kjell Olav Skogen

– Reell konkurranse?

Sagstuen understreker at det har skjedd mye siden 2014.

– Det er gjort grundige markedsundersøkelser i forkant som viser at flere aktører kan levere tjenestene, og det har vært betydelig utvikling rundt disse tjenestene siden forrige konkurranse, sier Sagstuen og legger til at anbudsdokumentene er skrevet på engelsk for å sikre mulighet for utenlandsk deltagelse.

– Jeg tviler ikke på at de gjør undersøkelser, men det viktige er om det tilrettelegges for reell konkurranse, sier Skogen.

Han peker på at det fremstår av anbudsinnbydelsen som at pris ikke er med i beslutningsgrunnlaget.

– Erfaring skal vektlegges 60 prosent, kapasitet 30 prosent og datasikkerhet 10 prosent. Jeg har aldri hørt at ikke pris er med som kriterium i et anbud, sier Skogen.

Sagstuen svarer at disse kriteriene kun gjelder for kvalifiseringsrunden til finalen. I selve finalen, der de også nå legger opp til å ha med tre aktører, skal pris vektlegges med 27,5 prosent.

– Det var ingen entydig grunn til at øvrige aktører trakk seg i den forrige anskaffelsen, men det handlet blant annet om kapasitet i form av ønske om forlenget implementeringstid og strategisk retning, sier Sagstuen.

– Markedet har hatt en betydelig utvikling siden forrige anskaffelse. ID og betalingstjenester i 2020 fremstår som standardiserte tjenester som benyttes av en rekke aktører. Netthandel er mye mer utbredt enn ved forrige anskaffelse.

Sagstuen legger til at en rekke forhold er forbedret siden forrige runde, deriblant at markedet ble varslet tidlig, og at det har vært dialog om anbudet siden 2018. I tillegg sier hun at det i større grad er åpnet for bruk av underleverandører, og at de har minimert behovet for spesialtilpasninger.