Det ble kunngjort på en pressekonferanse i Stockholm torsdag.
Carlsen blir global ambassadør for selskapet, som er hans hovedsponsor for 2020 og 2021. Han kommer ikke til å promotere Unibet i Norge på grunn av regelverket her til lands.
Peter Alling i Unibet-eieren Kindred Group presiserer i en pressemelding at sponsoravtalen «ikke vil krenke det norske forbudet mot spillreklame og logoeksponering av spillvaremerker».
– Fruktbart partnerskap
Carlsen sier selv at han ser på samarbeidet med Unibet som svært spennende.
– Jeg mener dette er et godt og fruktbart partnerskap, fordi vi deler mange holdinger og tanker om sport og spill. Det blir veldig spennende i tiden fremover, ettersom Unibet er en global merkevare, sier sjakkverdensmesteren.
– Dette er med tiden også blitt et mer og mer naturlig samarbeid for meg, la han til.
Finansielle detaljer
Det ble ikke sagt noe om den økonomiske verdien av avtalen.
Tidligere i år inngikk Carlsens egen sjakklubb, Offerspill SK, en sponsoravtale med Kindred Group som gir klubben 4 millioner kroner over to år.
Avtalen ble inngått etter at Carlsen i fjor sommer ikke fikk gjennomslag for at Norges Sjakkforbund skulle inngå en lignende avtale med det internasjonale spillselskapet.