Petter Northug blir eier av satsingen på briller og klær

Petter Northug har tømt bankkontoen for fem millioner kroner. Nå kjøper han seg tungt inn i satsingen på egne briller og klær med merkenavnet Northug.

BRILLER OG KLÆR: Petter Northug satser fem millioner kroner og kjøper seg opp fra null til 34 prosent eierandel i Brand Assist, for å ha eierskap til kommersialiseringen av Northug-merkevaren. Foto: Terje Pedersen
Sport

Jon Inge Gullikstad kommersialiserte Ulvang-sokken, Johaug-hanskene, Kygo-høretelefonene og Northug-brillene. Men nå vil Petter Northug ha eierskap og kjøper seg kraftig opp i selskapet Brand Assist, som står bak Northug-satsingen.

Northug har investert fem millioner kroner egne penger i selskapet i en emisjon og økt eierandelen fra null til 34 prosent, og vanner ut Gullikstad som eier resten av aksjene.

Transaksjonen priser Northug-satsingen til 15 millioner kroner etter penger.

MÅ DELE: Jon Inge Gullikstad blir vannet ned til 65 prosent etter at Petter Northug tar en jafs av egen merkevaresatsing. Foto: Jørgen Hyvang

Northug på Ispo

Fra før har Petter Northug kun hatt en royaltyavtale med Brand Assist som gir eks-skiløperen en andel på størrelse med en 50-lapp for hver brille som selges.

Nå går han inn som eier av drøyt en tredel av selskapet. I tillegg går han inn i styret.

URBANT: Petter Northugs kleskolleksjon. Foto: Brand Assist

– Det er både naturlig og bra at Petter Northug går inn som eier og styremedlem. Han er allerede veldig delaktig, og er mye på kontoret, sier Jon Inge Gullikstad til Finansavisen.

Han legger til at Northug fordeler tiden sin på Brand Assist, TV2 og skirenn.

I slutten av januar deltok han på den store Ispo-messen i Munchen. Blant 2.800 utstillere hjelper det med et navn som skiller seg ut i mengden.

– Northug er godt kjent i mange markeder. Vi er nå i dialog med distributører i Russland, Finland, Sverige, Tsjekkia, Sveits, Østerrike og Tyskland.

AKTIVT: Petter Northugs kleskolleksjon. Foto: Brand Assist

Urban/fritids-klær

For nå handler det ikke lenger bare om briller. Brand Assist satser for fullt på å slå gjennom med klesmerket Northug.

– Vi satser på klær rettet mot aktivitet, fritid og urban livsstil. Vi ønsker ikke være et rent langrennsmerke. Det er greit når man ser ut av vinduet nå, sier Gullikstad.

– Det blir en ny merkevare som ikke er overeksponert.

Gullikstad avstår fra å kommentere når Finansavisen minner ham på årene da Northug-navnet var påklistret Coop-kjedens satsing i den billigste enden av markedet.

Gullikstad har foreløpig ikke oversikt over 2019-resultatene for Brand Assist.

I oktober i fjor uttalte han til Finansavisen at de hadde solgt 40.000 sportsbriller til over 200 butikker, men at målet var å selge 100.000 briller i året.

petter northug
northug
jon inge gullikstad
brand assist
Nyheter
Sport