<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kollaps for Adidas

    Publisert 19. feb. 2020 kl. 11.06
    Oppdatert 19. feb. 2020 klokken 12.40
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 228 ord
    NEDTUR: For Adidas i Kina. Foto: NTB Scanpix

    Den tyske sportsgiganten Adidas opplyser til Bloomberg at deres business har gått ned med 85 prosent i Kina siden 25. januar. Årsaken er coronaviruset. 

    Det er dårlig nytt ettersom Adidas gjør rundt en tredjedel av sitt totale salg i Asia. Selskapet opplyser at salget påvirkes i i flere områder av Asia enn bare Kina. Også mange av Adidas' produkter lages i Asia. 

    «Omfanget av påvirkningen på vår virksomhet for hele året 2020 kan ikke måles pålitelig på nåværende tidspunkt», uttaler Adidas.

    Rivalen Puma, hvor Bjørn Gulden er toppsjef, har stengt rundt halvparten av deres butikker i Kina. Selskapet opplyser at viruset vil påvirke deres første kvartal. 

    Puma kunne derimot vise til meget gode tall i fjerde kvartal. De økte inntektene med 20,6 prosent til 1,48 milliarder euro.

    De siste ukene har oljeprisen blitt tynget av coronaviruset, og frykten for lavere etterspørsel, i likhet med resten av markedene. Onsdag morgen meldes det om 1.749 nye smittede i Kina, som er det laveste antallet på nye smittede i februar og andre dag på rad med nedgang.

    Tallet på antall døde av coronaviruset steg til over 2.000 onsdag, etter 136 nye dødsfall i Kina.

    I den daglige oppdateringen fra helsemyndighetene opplyses det også om 1.693 nye smittetilfeller i Hubei-provinsen, der viruset først ble påvist i desember.