Driv Trening reddes av digitale PT-timer

Mens hele treningsbransjen ligger nede for telling, blir Driv Trening reddet av digitale PT-timer. – Nå har interessen eksplodert, sier gründer Øystein Rodem.

OMVELTNING: Gründer Øystein Rodem i Driv Trening har mål om å beholde 50 prosent av inntektene gjennom digital treningsoppfølging fremover. Foto: Driv Trening

Da coronaviruset skylte over Norge med full styrke så det stygt ut for Driv Trening, som leverer personlig trening inn mot både privat- og bedriftsmarkedet. Treningssenteret på Skøyen måtte stenge ned på dagen og en enorm omstilling ble satt i gang.

– I prinsippet skulle vi mistet nesten 100 prosent av inntektene våre, sier gründer Øystein Rodem i Driv Trening.

Løsningen på inntektsbortfallet ble en storsatsing på Flow Technologies tjeneste for digital treningsoppfølging. Driv Trening har i flere år brukt verktøyet Flowzone, men det er først nå interessen har skutt i været.

– Før coronaviruset brukte cirka 25 prosent av kundene våre Flowzone aktivt. Nå har interessen eksplodert. Akkurat nå har vi 122 aktive digitalbrukere og det renner inn med nye henvendelser hver dag, sier Rodem entusiastisk.

Det renner inn med nye henvendelser hver dag
Gründer Øystein Rodem i Driv Trening

For å sette tallet i perspektiv jobber Driv med mellom 250 og 300 kunder ukentlig.

Ingen permittert

I likviditetsbudsjettene for de neste ukene anslår gründeren at rundt 50 prosent av inntektene vil forsvinne.

– Hadde vi ikke kunne tilby digital treningsoppfølging ville det sett bekmørkt ut for oss nå. Jeg er utrolig stolt over omstillingen alle trenere og behandlere i Driv har klart å gjøre på en drøy uke. Ikke minst er det flott å se hvor positive kundene våre har vært til å tenke nytt rundt trening. Vi har lært vanvittig mye på kort tid om hvordan man kan jobbe effektivt digitalt, sier han.

For å kutte kostnader har ikke Øystein Rodem permittert noen av trenerne foreløpig. Han ønsker heller å gjøre alt for å bidra til at trenerne holder aktiviteten oppe.

– For meg er det viktig å ta ansvar overfor våre dyktige konsulenter. I PT-bransjen jobber majoriteten som konsulenter på provisjon. Hos oss mottar alle konsulentene et grunnhonorar for å motivere til økt samarbeid. Vi ønsker å strekke oss så langt vi kan for å opprettholde grunnhonoraret. Trenerne må riktignok forvente at det blir færre timer å ta betalt for, sier han.

Bredt tilbud

Den digitale treningspakken består av alt fra individuelt tilpassede treningsplaner, personlig trening og gruppetimer over video, til tett oppfølging av idrettsfysiologer, fysioterapeuter og osteopater.

– Vi har laget en «Coronapakke» som koster 1.500 kroner for to uker. Ellers jobber vi timebasert og timeprisen ligger på rundt 1.100 kroner for personlig oppfølging, sier Rodem.

– Hvem er den typiske kunden deres?

– Det er folk som velger å prioritere egen helse. Noen kommer for å få hjelp til å etablere gode treningsrutiner, mens andre trener mye på egenhånd allerede. Mange av kundene våre hjelper vi med å bli kvitt skader. Vi har alt fra finansfolk til leger, lærere og studenter. Felles for kundene er at de er opptatt av kvalitet og kompetanse, sier han.

Driv Trening står også bak mosjonistlaget Team Driv Trening - Milslukern, hvor rundt 150 mosjonister er med. Laget består av alt fra supermosjonister til glade amatører.

– En «game changer»

Rodem tror at coronaviruset kommer til å videreutvikle PT-bransjen, og skape mange spennende muligheter.

– Digital treningsoppfølging er definitivt en «game changer» for oss og bransjen. Selv om det er tøft for oss nå, tror jeg Driv Trening vil komme styrket ut av coronakrisen. For oss er det viktig å se muligheter istedenfor begrensninger, sier han, og legger til:

Digital treningsoppfølging er definitivt en «game changer» for oss og bransjen
Gründer Øystein Rodem i Driv Trening

– Det å være tett på kundene gjennom digital kommunikasjon også mellom de fysiske øktene, gjør at vi som trenere kan levere et enda bedre produkt. Neste generasjons trenere kommer til å være råe på digital utvikling og da må vi være langt fremme i skoen.

I fjor omsatte Driv Trening for i overkant av 12 millioner kroner og satt igjen med et overskudd på 1,2 millioner kroner. Til sammenligning var omsetningen på 9,5 millioner kroner i 2018, mens resultatet kom da inn på 260.000 kroner.

Driv Trening

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter12,49,5
Driftsresultat2,92,3
Resultat før skatt1,20,3
Resultat etter skatt0,90,3

– Min visjon er å få nordmenn opp av sofaen og i aktivitet. Spesielt i tunge tider som nå betyr det utrolig mye både for fysisk og mental helse å trene regelmessig, sier Rodem.

Økt interesse

Flow Technologies er en startup, som ble grunnlagt av tidligere markedsføringssjef Charles Michelson i SATS.

STOR INTERESSE: Gründer Chales Michelson i Flow Technologies. Foto: Flow Technologies

– Idéen til Flowzone kom da jeg så hvordan konen min klarte å hjelpe folk å slutte gjennom røyketelefonen. Når man greier å få folk til slutte å røyke over telefon, bør det også være mulig å hjelpe folk med å endre livsstil og trene mer gjennom en digital tjeneste, sier han.

I dag er de største kundene Driv Trening, LHL-sykehuset på Gardermoen og Beitostølen Helsesportsenter.

– Etter coronavirusutbruddet har vi merket betydelig økt interesse både fra nye og eksisterende kunder, sier Michelson.