Alpinanleggene i Oslo og Drammen er blitt pengemaskin

Fra å være tapssluk har Thor Johan Furuholmen de tre siste årene sett at alpinistene i Tryvann har gitt selskapet gode overskudd.

FRA MINUS TIL PLUSS: – Vi lå solid an i forhold til budsjett og tidligere år på tross av at vintermånedene januar og februar er beskrevet som de dårligste på 120 år, sier konsernsjef i AS Sparks, Marius Flaaten, om driften i Oslo Vinterpark og Drammen Skisenter. Her fra Tryvann i Oslo. Foto: Iván Kverme
Sport

– Vi ser for å oss å ekspandere med nye skianlegg, sier Marius Flaaten, konsernsjef i AS Parks.

Selskapets mest kjente eiendel er alpinanlegget på Tryvann på toppen av Oslo. Det er vinteranlegget som trekker desidert mest gjester, men konsernet har også en klatrepark til sommerbruk.

I tillegg eier selskapet 50,1 prosent av Drammen Skisenter, en post de kjøpte ved inngangen til skisesongen 2018/2019.

Har snudd fra minus til pluss

Mens selskapet i mange år hadde skyhøy gjeld og blodrøde tall, har det de tre siste årene vært solide overskudd og langt mer egenkapital enn gjeld i konsernet.

EIER 90 PROSENT: Thor Johan Furuholmen. FOTO: Kari Vartdal Riise

– Vi ser for oss kommersielle anlegg som brukes av jenter og gutter, kvinner og menn i alle aldre. Vi sier ikke for oss anlegg som i stor grad brukes av idrettslag og til trening, sier han.

Det siste har konsernet mye erfaring fra. I en årrekke eide de Varingskollen alpinsenter i Nittedal – et anlegg som gikk med store underskudd hvert eneste år. Dette ble solgt i 2016 til Hakadal idrettslag.

AS Sparks
(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter117,1111,2
Driftsresultat31,534,3
Resultat før skatt28,532,1
Resultat etter skatt22,124,4
  • Driver vinter- og sommerpark i Tryvann og eier 50 prosent av alpinanlegget i Drammen.
  • Eies 90 prosent av Thor Johan Furuholmen, resten av daglig leder Marius Flaaten.

– Vi fokuserer kun på skianlegg og skigjester. Vi har ingen hytter eller hoteller. Vi mener at det er den fundamentale strategiske forskjellen mellom oss og andre i Norge og Europa, sier Flaaten.

95 % fra Oslo og omegn

– Rundt 5 prosent av gjestene kommer fra utlandet, resten er i hovedsak fra Oslo og regionene rundt, sier han.

68 prosent av inntektene kommer fra heiskort, og mens andelen sesongkort lå på drøye 25 prosent i 2014/2015-sesongen, har det økt til 63,4 prosent i fjor. I fjor var det totalt 410.000 betalende gjester i anleggene.

– At noen kommer én gang er fint det, men for å tjene penger, må gjestene komme tilbake mange ganger, sier Flaaten.

Måtte stenge 12. mars

Han forteller at sesongkortinnehaverne i sesongen som var i snitt kom mellom åtte og ni ganger.

Frem til 2018 var AS Parks eid av Thor Johan Furuholmen og Jan Chr. Sundt på 50/50-basis. Da solgte Sundt seg ut, mens Flaaten kom inn med en 10-prosentpost.

På grunn av coronaviruset måtte slalåmbakkene stenge 12. mars.

– Vi lå solid an i forhold til budsjett og tidligere år på tross av at vintermånedene januar og februar er beskrevet som de dårligste på 120 år. Vi satser videre mot åpning av våre sommerprodukter i mai, men har selvfølgelig tapte besøk og inntekter som følge av nedstengningen.

oslo vinterpark
alpinanlegg
thor johan furuholmen