Toyota Motor, som er hovedsponsor av Tokyo OL 2020, har besluttet å trekke all OL-relatert TV-reklame i Japan, skriver Reuters.
I tillegg dropper Toyotas administrerende direktør Akio Toyoda og andre toppledere i selskapet å delta på åpningsseremonien på fredag.
Kommunikasjonsdirektøren forklarte til avisen Yomuiri at Toyota fortsatt vil tilby en flåte med over 3.000 biler til de olympiske lekene.
Tidligere i år filmet Toyota en TV-reklame med flere av de 200 idrettsutøverne som selskapet sponser, og som nå ikke vil sendes på japansk TV.
Nagata har ikke spesifisert nøyaktig hvorfor selskapet trekker sine TV-reklamer med olympisk tema, men uttalte at det fortsatt er «ting som ikke er forstått» med lekene som skal pågå til Yomuiri, skriver Business Insider.
Tilfeller av coronaviruset i Tokyo fortsetter og øke, og i forrige uke rapporterte byen det høyeste tilfeller av coronaviruset på to måneder. Det har fått mange til å ønske at lekene ble kansellert.
En undersøkelse som ble gjennomført av det konservative japanske nyhetsbyrået Asahi Shimbun i juni fant at rundt 48 prosent av japanerne ønsket at de olympiske lekene skulle bli kansellert, i følge Business Insider.
Japansk media spekulerer i om avgjørelse er tatt fordi bilprodusenten frykter negative assossiasjoner med lekene som har blitt svært upopulære i Japan, og som kan skade Toyotas merkevare i stedet for å styrke den.
De olympiske lekene skal åpnes på fredag, midt i en oppblomstring av tilfeller med coronaviruset i vertsbyen Tokyo.