<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tar Døds til Amerika

Det begynte med noen rampestreker for å tøffe seg for jentene i Frognerbadet. I dag debuterer den populære idretten dødsing i USA, og ambisjonene er store.

Publisert 17. juni 2022
Oppdatert 24. aug. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 644 ord
FLYTTER: De to siste årene under corona har VM i Døds blitt arrangert på Filipstadkaia i Oslo med mest båtpublikum, men i år blir Rådhusplassen med inntil 10.000 tilskuere. Foto: Dødseforbundet

– Hvis denne sesongen går som forventet med debuten i USA, etablering av Døds Academy, fortsatt suksess i Norden og et vellykket VM i Oslo i august, skal det bli gøy å hente mer penger i høst, tror Paul Rigault.

Onsdag satte han seg på flyet for å gjennomføre og overvære lørdagens Døds-konkurranse i Austin, Texas, og både interessen og forventningene er store. ESPN skal sende fra Døds Challenge Austin i USA og viser hele VM i Døds 2022 og dokumentaren «Døds is coming to America» i august. I tillegg vises VM på TV2 og mye annet på Dødseforbundets egen Youtube-kanal.

VOKSER: : De første årene var Frognerbadet naturlig nok stedet VM i døds ble arrangert, men publikumskapasiteten på 3.000 er for lengst passert. Foto: Espen Ørud

– Vi har sett på hvordan amerikanerne gjennomfører X-Games, college-idrett og andre arrangementer og de har en suksessoppskrift på slikt. De er også gode på media, SoMe, betting og merchandise. Investorer og andre vi har snakket med i USA er overbegeistret for å få lov til å være med å etablere en helt ny idrett, som vi her i Norge vet har potensial, påpeker dødsesjefen.

Jentesjekking

Det begynte ikke som en idrett, da gutta, med avdøde Raga Rockers-gitarist Erling Bruno Hovden i spissen, skulle tøffe seg for jentene på Frognerbadet på begynnelsen av 1970-tallet ved å «dødse». Det vil si å gå for et realt magaplask fra stor høyde, for så å krype sammen rett før man treffer vannet.

TØFFINGER: Det begynte som jentesjekking, men nå er jentene med og utfører halsbrekkende dødsing i VM og andre konkurranser. Foto: Dødseforbundet

I 2008 ble Dødseforbundet etablert og den første konkurransen gikk av stabelen med åtte hoppere og 30 tilskuere i Frognerbadet. I 2012 hadde de 1.500 personer på tribunen og fra 2016 har de vært utsolgt med 3.000 tilskuere. Etter koronaarrangementer de to siste årene på Filipstadkaia i Oslo, føler de at de har vokst ut av disse stedene.

– VM i august blir arrangert fra et stort tårn i sjøen utenfor Rådhusplassen i Oslo med plass til 10.000 mennesker. Der vil vinnerne fra konkurransene i USA, Norge, Finland og Sverige delta, sier Rigault.

EROBRER VERDEN: Stine Brun Kjeldaas og Paul Rigault er i ferd med å bygge Det Internasjonale Dødseforbundet til noe stort, med premiere i USA i dag. Foto: Andreas Scheel

Tilskuerne er en ting, men det er oppblomstringen av sosiale medier som har løftet sporten internasjonalt. I tillegg til direktesending på TV 2, ble klipp fra arrangementet vist over 100 millioner ganger på SnapChat og nærmere 30 millioner ganger på YouTube, Facebook og Instagram. Derfor ansatte de i 2019 X-Games vinner og OL-sølvmedaljør i snowboard Stine Brun Kjeldaas som har erfaring som markedssjef for Roxy i Europa og har prosjektledet både X Games og Red Bull Cliff Diving i Norge med stor suksess.

Lang terminliste

Det har allerede vært gjennomført en dødsekonkurranse i København i år, og lørdag arrangeres også Døds Challenge Halden. Senere i sommer står også Lillesand, Tysnes og Fredrikstad på den norske terminlisten, mens Helsinki og Stockholm også arrangerer konkurranser og kvalifiseringer før VM 27. august.

DRISTIG: Det er spektakulært når deltagerne hopper ut for å ta akrobatiske mageplask før de lukke kroppen rett før nedslaget. Foto: Dødseforbundet

Selskapet Det internasjonale Dødseforbundet inngår i Døds Holding og omsatte i fjor for 2,3 millioner kroner med et årsresultat på 77.000 kroner. De har hentet noe penger i år for å gjennomføre de nye arrangementene og utvikle Døds Academy, men vil hente mer penger etter VM i august.

– Vi har nå tre fast ansatte og åtte prosjektansatte, og forventer å omsette for rundt fem millioner kroner i år. Går det som vi håper blir det betydelig mer neste år, hevder Paul Rigault.

Da er planen å arrangere fem konkurranser og en US Open i USA, seks konkurranser og et mesterskap i Europa, minst en konkurranse i Asia og flere i Norden. Med egne jenteklasser er det mulig å tøffe seg for gutta også.