Det har gått 12 år siden Qatar, et lite land på Den arabiske halvøyen, overrasket alle ved å få tildelt fotball-VM i 2022.
Siden den gang har landet brukt 300 milliarder dollar for å klare å arrangere turneringen, skriver Bloomberg. Det tilsvarer omtrent 3.030 milliarder norske kroner.
Syv av åtte stadioner som vil være i bruk er nybygde, mens den siste har fått en kraftig oppussing. 26.000 mennesker ble ansatt for å få opp arenaene. Kostnaden for dem er likevel bare en liten andel av den totale summen for prestisjen.
Plass til alle i Doha?
Hovedstaden Doha har mildt sagt fått et løft for å takle pågangen av turister som vil besøke landet. Over 1,2 millioner fotballfans er ventet å ta turen for å få med seg kampene, skriver Al Jazeera.
I tidligere verdensmesterskap har arenaene blitt spredt mellom ulike byer, men i år vil alle kampene spilles innenfor en radius på 50 kilometer fra Doha sentrum.
Mange har vært bekymret for at landet ikke ville klare å huse turistene. Byggingen av en rekke hoteller og leilighetsbygg har blitt satt i gang for VM – men ikke alle har blitt ferdig før avspark, ifølge Bloomberg.
Landet har dermed fått på plass kontrakter med tre cruiseskip, som har en samlet kapasitet på 10.000 mennesker. I tillegg har de sikret 500 daglige skyttelflyvninger til nabolandene De forente arabiske emirater, Oman, Kuwait og Saudi-Arabia, slik at de som ikke har fått plass i Qatar kan pendle til kampene.
Fra ørken til by
Rundt 45 milliarder dollar har gått til byggingen av Lusail, en helt ny by 23 kilometer nord for Doha, som skal ha infrastruktur til 450.000 innbyggere.
I 2010 var byen bare ørken. Nå er «Lusail Iconic Stadium» på plass, stedet der VM-finalen skal avholdes 18. desember.
At VM blir avholdt i november og desember har også skapt reaksjoner. Med snittemperatur på rundt 30 grader har flere reist bekymringer for helsen til fotballspillerne.
VM-arrangøren har derfor installert aircondition på stadionene, et system som vil kreve enorme mengder strøm.
Nytt t-banesystem
Tildelingen av fotball-VM til Qatar har vært kontroversiell siden starten. Menneskerettighetsorganisasjoner mener flere tusen gjestearbeidere har dødd under byggingen.
I 2010 hadde landet omtrent ingen infrastruktur, og heller ingen spesiell fotballkultur som skulle forsvare interessen for å være arrangør.
Nå har de rustet opp med en gigantisk elbuss-flåte og et nytt t-banesystem, som stod klart i 2019. Motorveier har også blitt bygget, og landet har fått trikk. Likevel vil offentlig transport være gratis for de som har VM-billett, skriver Al Jazeera.
Sikkerhet har også vært et tema. Qatar har signert samarbeidsavtaler med blant annet Tyrkia og Pakistan, som vil sende delegasjoner med sikkerhetspersonell og politi til verdensmesterskapet. I oktober deltok 32.000 statlige sikkerhetspersonell og 17.000 fra den private sektoren på en fem dager lang beredskapsøvelse.
Forventer rekordinntekter
På den andre siden forventes VM i Qatar å bringe inn rekordinntekter for FIFA. I 2018 genererte Russland 5,4 milliarder dollar til arrangøren, da 3,6 milliarder mennesker fikk med seg finalen mellom Frankrike og Kroatia.
Hva som vil skje med infrastrukturen etter VM i Qatar, er foreløpig uklart. Det er imidlertid tvil om de kommer til å ha bruk for åtte store fotballstadioner.
Landet vil etter all sannsynlighet også ha langt flere hoteller enn det er behov for, i tillegg til at mange gjestearbeidere kommer til å forlate landet når prosjektet er ferdig. Ifølge Bloomberg er håpet at flere turister vil få øynene opp for landet.