En undersøkelse Markeds- og Mediainstituttet (MMI) har utført for SPCS-gruppen i uke 48 og 49 viser at 75 prosent av de 608 spurte bedriftslederne ikke skjønner hva CRM dreier seg om. Et nedslående resultat for alle som har forsøkt å selge CRM-systemer til bedrifts-Norge, skriver Finansavisen.Kort sagt: CRM står for Customer Relationship Management, og begrepet omfatter IT-systemer og arbeidsprosesser for forbedring av bedriftens kundebehandling. I hovedsak omfatter et CRM-system salgs- og kundebehandling, callcenter og markedsanalyse.Verst står det til i offentlig sektor. Her vet bare tre prosent av de spurte hva CRM står for. Best i klassen er lederne innen finansiell tjenesteyting, hvor 55 prosent kan forklare begrepet.At leverandørkunnskapen dermed er lav, er ikke så overraskende. 88 prosent av de spurte klarer ikke å navngi leverandører. Markedsleder SuperOffice får seks prosent kjennskap.Administrerende direktør Hans Christian Qvist i SPCS-gruppen, som ble gjenkjent av én prosent av de spurte, mener databransjen er for navlebeskuende, og omgir seg med for mange uforståelige begreper. Selskapet vil gravlegge alle CRM-begreper i sin markedsføring.- Vi er opptatt av å få en erkjennelse av behovet, så kan vi snakke om løsningen, sier Qvist i en kommentar til Finansavisen.