SAS omsetter 2,4 milliarder på nett

SAS Braathens omsetter for 2,4 milliarder kroner over nettet i år og 33,6 prosent av omsetningen skjer nå over nettet. I år vil trolig over 10.000 bestille reise på julaften.

SAS Braathens har et meget bevisst forhold til nettannonsering og flytter stadig mer av business over på nettet. Selskapet kommer fra en verden der 80 prosent av business ble generert gjennom reisebyråer. I september i fjor var andelen av omsetningen som kom via selskapet nettbutikk på 24,8 prosent. I september i år hadde den steget til 33,6 prosent.Og det er snakk om store penger. I år regner sjefen for denne Internett- og online markedsvirksomheten i SAS Braathens, Magne Bjella, med at de omsetter for hele 2,4 milliarder kroner over nettet.Bjella forteller at de får inn 200.000 potensielle kunder innom butikken fra betalte annonser hver måned, og at de på selveste julaften i fjor hadde 12.600 bestillingsdialoger på nettet. Den dagen/kvelden solgte SAS Braathens for 6 millioner kroner og eksempelvis 1.000 strekninger Oslo - New York.Magne Bjella forteller også til HegnarOnline at de har 450.000 unike besøkende i måneden og at de pr. oktober hadde hatt 2 millioner klikk fra annonser på nettet i år.I disse dager er det den årlige julekalenderen, som vil gi kundene et nytt reisetilbud hver dag frem mot jul, som er fokus.I fjor fikk SAS Braathens inn 47.600 e-postadresser på denne måten. I år blir tallet trolig enda høyere. Bjella forteller at de allerede har passert 30.000 registrerte på årets julekalender. En undersøkelse viser også at av de 1.216 som foretok et kjøp i fjor hadde 764 ikke planlagt å kjøpe reise før de kom inn på "butikksidene".Dette fremkom av en undersøkelse SAS Braathens gjennomførte blant de som var med på julekalenderen i fjor. Og av 8.875 som var med i undersøkelsen var hele 8.365 positive til julekalenderen.Bjella har full kontroll på besøket i butikken og hva det gir, men som han også sier: - En ting er å få kundene til butikken. En annen ting er å ta imot kundene i butikken.95 prosent av annonsekampanjene Bjella kjører på nettet er salgsutløsende aktiviteter, mens 5 prosent er merkvarebyggende aktiviteter. Når de kommer inn i butikken er det viktig å skilte godt, skape gjenkjennelse, ha varene i hyllene og fortelle kundene hva de får - "What's in it for me", forklarer han.- Det gjelder å både være kreativ og fokusere på salg. Drømmen om en reise lever i folks bevissthet hver eneste dag. Utfordringen er å være nær drømmene på riktig tidspunkt, riktig sted og med riktig budskap, sier han.