Telefaksen var ikke død. Den summer og går i norske bedrifter og fylles opp med uønsket reklame.Forbrukerombudet har fått et nytt problem å hanskes med som de kanskje ikke hadde ventet på denne siden av årtusenskiftet.- Vi mottar nå daglig henvendelser fra folk som er frustrerte fordi de oversvømmes av reklame på faksmaskinene sine, sier jurist Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til DN.no.Ombudet har så langt i år mottatt mer enn dobbelt så mange henvendelser om faksreklame som på samme tid i fjor. Særlig er det næringsdrivende som klager. Det er forbudt å sende faksreklame til privatpersoner som ikke har gitt samtykke, men bedrifter er ikke skjermet av loven.- Jeg har snakket med mange småbedriftsledere rundt omkring som irriterer seg over dette. Vi blir bombardert med reklame og attpåtil er det vi som mottar reklamen som må bære kostnadene med papir og blekk, sier gullsmed og talsmann for småbedriftene i NHO, Thomas Heyerdahl.I Forbrukerombudet ville de ikke hatt noe imot at markedsføringsloven ble endret slik at næringsdrivende fikk samme beskyttelse som privatpersoner mot utsendelsene. (©NTB)