Apple uten wow - mens vi venter på iPhone 7

- Markedsandelen er faktisk fremdeles veldig, veldig liten. Ingen fare?

Tirsdagens lansering i Town Hall, Cupertino, av en mindre iPhone SE med stort sett samme ytelse som iPhone 6S, billigere klokker, nye klokkeremmer i nylon - «absolute beautiful» - og et par andre nyheter, som for eksempel mapper i Apple TV, manglet den vanlige Apple wow-faktoren.Heller ikke en «really cool feature» som at iPaden automatisk skifter til nattmodus, og tar bort det blå lyset i skjermen som gjør at vi kanskje sover litt dårligere, fikk publikum til å klappe.- Det er nå over 1 milliard aktive Apple enheter i aktiv bruk der ut, kunne Tim Cook fortelle. Men applausen var avmålt.Da var applausen mer høylytt da Cook lovet at de aldri ville løpe fra sitt ansvar om å beskytte kundenes data fra innsyn utenfra. For eksempel amerikanske myndigheter.Fokus på miljø, fornybarhet og sosialt ansvar ble også godt mottatt, men vi må trolig vente til september før Tim Cook lanserer iPhone 7. Som så mange venter på?Spørsmålet er om ansvarlighet gir like god avkastning som coole produkter? Eller om selskapet er blitt så stort at det må spille på andre strenger for å fortsette å vinne?Les også: Apple har et stort iPhone problemIfølge senior teknologianalytiker Brian White i Drexel Hamilton er markedsandelen til Apple faktisk veldig, veldig liten. Bare 15 prosent i smartelefonmarkedet. I tillegg har Apple et økosystem som ingen andre er i nærheten av, hevder han.- Dette kommer ikke til å bli et Nokia. Apple kommer til å fortsette å vinne markedsandeler, tror han.